صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " چهل و هفتمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه "


  چاپ        ارسال به دوست

در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد:

" چهل و هفتمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه "

 

 

 

 

چهل و هفتمین جلسه شورای پژوهشی در مورخ 21/7/98 از ساعت 14الی  16 با حضور اعضاء جلسه [آقای دکتر ذوعلم، آقای دکتر کریمی، آقای دکتر کیامنش، آقای دکتر فرزاد، آقای دکتر طاهرنیا(مدعو- نماینده دانشگاه فرهنگیان)، آقای حکمتی، آقای دکتر حسنی ( مدعو)، آقای مهندس شکرریز( به نمایندگی از دفترتأليف كتاب‌هاي درسي فني و حرفه‌اي وكاردانش)، آقای دکتر سمیعی(مجری طرح پژوهشی)، آقای دکتر کلانتری(مجری طرح پژوهشی)خانم دکتر  شاه­محمدی،خانم دکتر احقر(مدعو) ، خانم دکتر فضلی (مدعو- نماینده معاونت آموزش ابتدایی)، خانم میرعارفین(به نمایندگی از معاونت طراحي و توليد بسته هاي يادگيري سازمان پژوهش)، خانم امینی نسب(مسئول دبیرخانه شورا)]در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

 در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیات روح­ بخش کلام الله مجید، جناب آقای دکتر ذوعلم(رئیس سازمان پژوهش و برنامه­ ریزی آموزشی) ضمن خیرمقدم به اعضاء جلسه اشاره نمودند که شورای پژوهشی دارای دو شأن است: شأن نخست، فرآیند بررسی و تصویب طرح­های پژوهشی و شأن دیگر آن فراتر است که برای سازمان پژوهش و  پژوهشگاه به عنوان یک اتاق فکر و یک هیات اندیشه ورز پژوهشی و علمی تلقی می­شود  و توقعی که از این شورا می توان داشت  این است که فراتر از ارائه، بررسی و تصویب طرح های پژوهشی باشد و در بحث های فراتر سازمان ورود کند و به ما کمک کند، ما نیاز به یک نقد درونی مستمر و دائمی در روندها، برنامه­ ها و رفتار سازمان داریم که یک بازسازی و بازنگری از درون خود سازمان انجام شود که یکی از مناسب­ترین متولیان  برای این کار خود پژوهشگاه است و این شورا یک شورای محوری در پژوهشگاه است.

سپس آقای دکتر فرهاد کریمی (رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) ضمن تشکر از حضور آقای دکتر ذوعلم و تشکر از حضور اعضای جلسه، تاکید نمود که شان این شورا علاوه بر بررسی و تصویب طرح های پژوهشی، کمک به طراحی و تدوین برنامه­ های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش است و در این چارچوب برنامه سال 98 پژوهشگاه تدوین شده است که تقدیم می شود تا بتوانیم از نظرات اعضای جلسه بهره مند شویم. موضوع دیگر راهبردهای پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش است که ان شاء الله توفیق شود در جلسات آینده بحث بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

در ادامه آقای دکتر طاهری­ نیا (معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان) بابت دعوت به جلسه تشکر کرد و گفت دو بازوی فکری و مشورتی به نام سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان  باید به شکل سازمان یافته  با یکدیگر تعامل منطقی داشته باشند و این موضوع می بایست به طور جدی پیگیری شود. جهت گیری پژوهشی سازمان پژوهش همان ورودی است که بعد ما باید بر همان مبنا پژوهش­های دانشگاه را پایه ­ریزی کنیم ولی در حال حاضر  این دو مجموعه از هم اطلاع دقیقی ندارند و به شکل تجربی گاهی افراد  مشترک در این جلسات شرکت می کنند و بخشی از خلاء ارتباطی را پر می­کنند. این دو مجموعه باید با هم تعامل رسمی و سازمانی داشته باشند و اتاق فکری که محتوای کتاب درسی را تولید می کند باید دقیقا در طول همان اتاق فکری باشد که در دانشگاه  فرهنگیان کتاب تالیف می کند.

ما در حوزه طرح های پژوهشی علاقه داریم به دوستان کمک کنیم و در سال گذشته در نکوداشت یکصدسالگی تربیت معلم در کشور از کمک دوستان پژوهشگاه  بسیار بهره­ مند شدیم. در این همایش اتفاق بسیار بزرگی رخ داد که یک بخش مهم آن عبارت است از تولید 45 جلد کتاب تخصصی تاریخی در حوزه تربیت معلم و مجموعه اسناد تربیت معلم  را از ابتدا تا کنون در قالب ده کتاب در آستانه انتشار تدوین کرده ایم. مجموعه هر آنچه اسناد از قبل وجود داشته  و 31 جلد تاریخ تربیت معلم در استان ها کار بزرگی بود که همکاران ما در دانشگاه  فرهنگیان  انجام دادند و همکاران پژوهشگاه به ما خیلی کمک کردند که ان شاء الله تعاملات به خوبی پیش برود.

آقای دکتر ذوعلم در پاسخ به آقای دکتر طاهری نیا اشاره کردند که همکاری و ارتباط بین سازمان پژوهش و دانشگاه فرهنگیان در دستور کار سازمان است که باید در دو بخش  دنبال کنیم. بخش اول ارتباط مستقیم است بین پژوهشگاه مطالعات و دانشگاه فرهنگیان تقویت شود که از پایان ­نامه ­های دوره ارشد دانشگاه فرهنگیان، این نظام موضوعات پژوهشی در دانشگاه فرهنگیان که متناسب با نیازهای اصلی و اساسی آموزش و پرورش باشد و بعد بتوان از آن بهره­ برداری کرد.این خودش می تواند یک آورده بالایی داشته باشد و تلاش می­کنیم  این ارتباط برقرار شود. جلسه­ ای با آقای دکتر کریمی–جنابعالی و آقای دکتر خنیفر تشکیل و در این خصوص بحث و تصمیم­ گیری شود.

بخش بعدی تعامل با مجموعه طراحی و تولید محتوای آموزشی سازمان ارتباط برقرار شود و آقای دکتر ملکی تلاش دارند که پیش نویس کارهای مشترک تهیه شود و یک نوع نگاه عملیاتی باشد که بتوان در چند ماه تا پایان سال انجام داد و در یک دوره دو سه ساله قرارداد و تفاهم نامه مشترک منعقد گردد.

سپس موضوعات ذیل براساس دستور جلسه مورد بررسی قرار گرفت و اعضای جلسه نظرات خود را در هر مورد به صورت مفصل ارائه نمودند و جمع بندی صورت گرفت:

  • پیشنهاده­ ی پژوهشی با عنوان«بررسی ویژگی­های معلمان از دید دانش آموزان دوره متوسطه دوم» (ارائه­­ دهنده: آقای دکتر سمیعی)
  •  پیشنهاده ­ی پژوهشی با عنوان«طراحی، تدوین و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی زبان آموزی فارسی در دوره پیش دبستانی در مناطق دوزبانه ترکی زبان» (ارائه دهنده: آقای دکتر کلانتری)
  • پیشنهاده­ ی پژوهشی با عنوان«تحلیل محتوای متون کتب درسی دوره آموزش عمومی از نظر مباحث آموزشی جمعیتی، سال 1398-1399» ( ارائه دهنده : سرکار خانم دکتر فراهانی)
  • ناظر طرح­ پژوهشی مصوب با عنوان«طراحی ساختار آموزش و پرورش در راستاي اجرایی شدن مفاد سند تحول بنيادين» تعیین شد.

 

 


١٢:٣٣ - شنبه ٢٥ آبان ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧٧٨    /    تعداد نمایش : ١٥٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك