صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ٠٦ بهمن ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و حمایت‌های مادی از معلمان پژوهنده


  چاپ        ارسال به دوست

وزارت آموزش و پرورش به منظور تقویت امر پژوهش در مدارس، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و حمایت‌های مادی از معلمان پژوهنده را در دستور کار دارد.

ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و حمایت‌های مادی از معلمان پژوهنده

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: آیین‌نامه راه اندازی تشکل‌های رسمی معلمان پژوهنده با هدف آسیب شناسی، توانمندسازی معلمان و تقویت پژوهش در مدارس به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

فرهاد کریمی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش قزوین با تاکید بر اینکه برای تحقق و تقویت پژوهش در کلاس درس باید معلمان پژوهنده، آن را راهبری کنند، افزود:

این تشکل‌ها با برگزاری جلسات ماهانه با حضور معلمان پژوهنده مسایل منطقه آموزشی خود را در این حوزه بررسی می‌کنند و راهکار حل آنها را ارایه می‌دهند.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش همچنین به منظور تقویت امر پژوهش در مدارس، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و حمایت‌های مادی از معلمان پژوهنده را در دستور کار دارد.

کریمی ادامه داد:باید همه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی امر تعلیم و تربیت از مرحله اول بررسی موضوع و نیازسنجی تا پایان آن مبتنی بر پژوهش باشد.

وی افزود: ما بیش از هر جای دیگری باید با جدیت و حساسیت به فکر پژوهش محوری باشیم چون با امر رفتارسازی و ذهن و روان فرزندان این سرزمین سر و کار داریم.

به گفته وی هر معلمی که به کلاس درس قدم می‌گذارد یک پژوهشگر است و باید با طراحی کلاس درس و کشیدن نقشه دقیق، یک دانش آموز را از نقطه ای به نقطه بعد برساند.

کریمی ادامه داد: در هفته پژوهش امسال مشوق ۴۲ هزار معلم پژوهنده کشور بودیم که آمار خوبی محسوب می‌شود اما این همه معلم،  پژوهشگر ما نیستند و فقط تجربیات خود را مستند کرده اند.

 وی گفت:اتکای ما به معلمان به عنوان آغازگران پژوهش، نمادین نیست و معلم باید اقدامات آموزشی و تربیتی خود را بر مبنای پژوهش طراحی کند.

کریمی اظهار داشت: بیش از ۳۰ سال است که پژوهش در وزارت آموزش و پرورش دارای تشکیلات رسمی شده و در طول سال‌های گذشته ۵۰ هزار پژوهش در وزارت آموزش و پرورش  و ۵۰۰ هزار گزارش اقدام پژوهی تولید شده است.

رئیس کارگروه اجرایی زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین افزود: همین سند تحول بنیادین به عنوان سند بالادستی دستگاه تعلیم و تربیت، محصول کار پژوهشگران و سندهای توسعه استانی است که در سال‌های ۸۲ و ۸۳ تولید شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد پایین دانش آموزان در آزمون‌های بین المللی مانند تیمز گفت: گرچه روند فعالیت‌ها در این حوزه صعودی بوده اما هنوز به نقطه میانگین بین المللی دست نیافته ایم و با وجود رشد برق آسای کشور در تولیدات و مقالات پژوهشی در حوزه‌های اساسی علوم پایه مانند ریاضی، علوم و سواد خواندن دچار مشکل هستیم.

کریمی گفت: برای تبدیل شدن ایران به کشور پیشرو در سال ۱۴۰۴ ضروری است از وضعیت فعلی در این علوم فاصله بگیریم و صرفا بر سواد خواندن و آموزش‌های فعلی اتکا نداشته باشیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش زمانی پیشرفته است که در کف کلاس‌های درس، روش‌های پیشرفته فعال مبتنی بر پرسش‌گری و احترام به ذهن و علاقه دانش آموز و درگیر شدن دانش آموز با موضوع درس شکل بگیرد.

کریمی یادآور شد: در این راستا لازم است در آموزش‌های خود تجدید نظر کرده و از آموزش‌های طوطی وار پرهیز کنیم چون با روش‌های قدیمی نمی‌توان به مقابله با مسایل جدید رفت.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر اقدام مثبت یا منفی در این حوزه ۱۰ سال بعد نتیجه می‌دهد، افزود:اگر قرار باشد سیادت کشور حفظ شود این سروری نه با جنگ افزار بلکه با علم و دانش به دست می‌آید و سردمدار اشاعه این دانش معلمان هستند که باید آموزش صحیح را در کلاس‌های درس جدی بگیرند.

در پایان این مراسم از ۲۴۱ معلم پژوهنده استان قزوین تجلیل شد.

استان قزوین دارای ۱۶ هزار معلم در ۱۴ منطقه آموزش و پرورش است.

به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین


١٦:١٥ - چهارشنبه ٤ دی ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٨٠٥    /    تعداد نمایش : ١٥٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك