صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ١١ خرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > آنچه در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی از همه درخشان تر و ارزشمندتر جلوه می کند، مباحثی است که حول مدرسه و معلم پژوهنده مطرح شده است.


  چاپ        ارسال به دوست

دکتر کریمی در جمع معلمان آموزشگاه علامه طباطبایی ناحیه یک تبریز:

آنچه در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی از همه درخشان تر و ارزشمندتر جلوه می کند، مباحثی است که حول مدرسه و معلم پژوهنده مطرح شده است.

 

 

 

دکتر کریمی، ریاست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سفر یک روزه مورخه98/10/8 به تبریز ضمن بازید از آموزشگاه علامه طباطبایی استعدادهای درخشان ناحیه یک تبریز گفتند: در مجموعه اسناد تحولی یکی از مباحثی که بیشتر از همه در آموزش و پرورش اهمیت و ارزش افزده تولید می کند، پژوهش، خلاقیت و نو آوری است.اگر ما بخش پژوهش را از اسناد تحولی منها کنیم، اسناد تحولی عملا به منزله پیکره بی روح خودش را نشان خواهد داد. آنچه در زیرنظام پژوهش و ارزشیابی از همه درخشان تر و ارزشمندتر جلوه می کند، مباحثی است که حول مدرسه و معلم پژوهنده دور می زند و یکی از مهم ترین برنامه های پژوهشگاه مطالعات، تشویق معلمان،  دانش آموزان و مدیران مدارس به پرسش گری و پژوهندگی است.

دکتر کریمی در تبیین و تفسیر و نگاه علمی به مفهوم معلم پژوهنده در آموزش و پرورش گفتند: اینکه معلمی صرفا بخواهد پژوهشی انجام دهد، پژوهنده تلقی نمی شود. معلم پژوهنده در گام اول آموزش پژوهندگی را به دانش آموز یاد می دهد؛  به عبارت دیگر معلم پژوهنده به سمت آموزش مبتنی بر پژوهش حرکت می کند. ما در منظومه ای از مفاهیم ارزشمند در حوزه پژوهش قرار داریم که برآیند همه آنها، تربیت دانش آموز متفکر، خلاق بوده و دانش آموزی که فرصت های آموزشی و پرورشی را می شناسد و در جهت ارتقاء رشد خودش و رسیدن به حیات طیبه بهره می گیرد.   

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به شاخص ها و ویژگی های مدرسه پژوهنده اشاره کردند و اظهار داشتند: نظم، برنامه ریزی، منطقی بودن، پاسخ دهی به نیازهای دانش آموزان، همدلی، روحیه همکاری و حساس به تربیت، مدارس را به عنوان سازمان یادگیرنده، فعال و پوینده تبدیل می کند. مدارسی که خود تسهیل گر هستند؛ مدارسی که خودشان مشکلات را شناسایی و به دنبال رفع آن می باشند. اگر از الزامات عقلانیت و منطقی بودن در مدارس بهره بگیریم به سمت مدارس پژوهنده حرکت خواهیم کرد و انشالله این معیارها به عنوان شاخص های معرفی مدارس پژوهنده در چشم انداز 1404 خواهد بود.  

در این بازدید صمیمی که با حضور اعضای مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز، معاون پژوهشی استان و ناحیه و اعضای گروه پژوهش و تحقیق استان برگزار گردید، دکتر کریمی، شور و شوقی که در حوزه پژوهش در مدارس ایجاد می شود را الهام بخش مدیران پژوهشی دانستند و گفتند؛ تجربیات و موفقیت های مدارسی که در حوزه پژوهش فعال هستند و مجموعه فعالیت ها را به شکل مدون، مکتوب و مستند ارائه نمایند را می توان در سطح ملی تعمیم و اشاعه داد.  

در ابتدای این جلسه دکتر قهرمانی فرد معاون پژوهشی استان، ضمن خیر مقدم به دکتر کریمی گزارشی از عملکرد گروه تحقیق و پژوهش استان را ارائه نمودند.


٠٨:٢٤ - چهارشنبه ١١ دی ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٨٠٨    /    تعداد نمایش : ١٥٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك