صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
يکشنبه ١١ خرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > نشست تخصصی "بازاندیشی در مسائل آموزش و پرورش با تاکید بر فرآیندهای پژوهشی"


  چاپ        ارسال به دوست

در مرکز پژوهشی تبریز برگزار شد:

نشست تخصصی "بازاندیشی در مسائل آموزش و پرورش با تاکید بر فرآیندهای پژوهشی"

 

 

 

نشست علمی و تخصصی "بازاندیشی در مسائل آموزش و پرورش با تاکید بر فرآیندهای پژوهشی" به همت مرکز پژوهشی روستایی، عشایری و چندزبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مورخه 98/10/8  در تبریز برگزار شد. این نشست با شرکت اساتیدی از دانشگاه تبریز، دانشگاه فرهنگیان، اعضای شورای پژوهشی مرکزتبریز،  معلمان، کارشناسان و  مدیران آموزش و پرورش از نواحی پنجگانه تبریز در راستای راهکار 1-23 سند تحول بنیادین به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های موجود برای گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش در بین مدیران، مربیان و  بهره مندی از ظرفیت های فراسازمانی و فرابخشی در آموزش و پرورش و تبیین سیاست های  پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تشکیل و اساتید این حوزه به سخنرانی پرداختند.

در این نشست دکتر کریمی ریاست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش  با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در دوره حساس و تاریخی به سر می برد و باید اسناد تحولی را اجرایی کند، اظهار داشتند: سند تحول به عنوان میثاق عظیم کشور و به عنوان سند مبنایی برای تحول نظام تعلیم و تربیت در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته است و طبیعی است که اجرای سند تحول می تواند به خودی خود تحولات شگرفی را در عرصه تعلیم و تربیت کشور آغاز کند.

ایشان در بخش بعدی سخنان خود به نقش پژوهش در تحقق سند تحول بنیادین اشاره نمودند و گفتند: اگر نگاهی به پیشینه جایگاه و نقش پژوهش در تعلیم و تربیت داشته باشیم می بینیم که از زمان تأسیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و تشکیل کمیته های پژوهشی در آموزش و پرورش استان ها و ورود جدی پژوهش به عرصه های مدیریتی آموزش و پرورش، شاهد تحولات بزرگی بوده ایم. شوراهای تحقیقات در پژوهشکده ها و استان ها به مثابه کانون تفکر و ایده پردازی به آموزش و پرورش در زمینه بررسی و حل مشکلات کمک های شگرفی نموده است. به برکت همین شوراها و کمیته ها و تشکیلات پژوهشی، بیش از پنجاه هزار پژوهش در سی سال اخیر انجام شده است؛ بیش از پانصدهزار معلم پژوهنده در سراسر کشور گزارش اقدام پژوهی خود را ارائه نموده اند؛ بیش از ده هزار مقاله علمی پژوهشی در ژورنال ها و همایش ها و نشست های علمی ارائه شده است که ثمرات ارزشمندی در پی داشته اند.

امروز اگر به سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مهم و متقن اشاره می شود، به این دلیل است که این سند از مجراهای پژوهشی و از دید پژوهشگران متعدد عبور کرده است و اگر شش زیر نظام سند تحول تصویب شده است، به این دلیل بوده است که پژوهشگران همت کرده و کار طراحی و تدوین آن را بر عهده گرفته اند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پژوهشگاه مطالعات و پژوهشکده های زیر مجموعه این پژوهشگاه از جمله مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز و سایر تشکل های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در تحولات و اصلاحات ساختاری و برنامه ای آموزش و پرورش از قبیل پرورش نیروی انسانی پژوهشگر، اجرای هشت دوره مطالعه بین المللی تیمز و چهار دوره مطالعه بین المللی پرلز، طرح مدیریت مدرسه محور و اجرای طرح های کلان پژوهشی در سطح ملی  اشاره نمودند.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به این که آموزش و پرورش امروزه با مشکلات و مسائلی همچون کاهش میزان بودجه مواجه است یادآوری نمودند که علیرغم این مشکلات، کارآیی و اثربخشی آموزش و پرورش را باید افزایش دهیم و راهکار برون رفت از این مشکلات، اجرای زیر نظام های سند تحول است و یکی از رویکردهای پژوهشگاه مطالعات در اجرای  سند تحول رویکرد پایین به بالاست. یعنی دست استمداد به سوی مدارس دراز می کنیم و به دنبال مدارسی هستیم که در اجرای این سند موفق عمل نموده و در این رابطه صاحب تجربه هستند.

در بخش دیگر این نشست، دکتر فرهنگی نماینده مجلس شورای اسلامی، در دو بخشِ کارکرد مجلس در بهبود فرآیندهای آموزشی و پرورشی و تحول در پژوهش به ایراد سخنرانی پرداختند و گفتند: عملکرد و کارکرد مجلس در قبال آموزش و پرورش در یک جمع بندی کلی، احساس مثبت به آموزش و پرورش هست. اما متاسفانه در جزئیات و در عمل این مصداق پیدا نمی کند که باید ریشه یابی کرد. به عبارتی، این نگرش مثبت و همسویی نمایندگان مجلس با مجموعه آموزش و پرورش هنوز به تصمیمات مناسب و جدی منجر نشده است.  نظر به اینکه، مجلس یک حزب یا یک دستگاه نیست که نظر واحدی در خصوص موضوعات داشته باشد و ترکیبی از نمایندگان در قالب کمیسیون ها و فراکسیون های مختلف است که فقط می توان به آرائ و مصوبات آن استناد کرد. ما همواره تلاش کرده ایم با تصویت مصوبات مسیر آموزش و پرورش را هموار کنیم و انشالله ادامه دار خواهد بود.

دکتر فرهنگی، در بخش دیگر صحبت هایشان، مسئله شناسی دقیق و آزاد بودن پژوهش و فرمایشی نبودن آن را به عنوان دو شاخص اصلی پژوهش ذکر کردند و گفتند: مسئله یابی موضوعات و مشکلات موجود در دستگاه ها نکته بسیار مهم و کلیدی است که باید به دقت مورد بررسی قرارگیرند، چرا که مسئله نادرست پژوهش را به بیراهه می برد. ایشان درخصوص تحول در آموزش با محوریت فرآیندهای پژوهشی گفتند:  آزاد بودن پژوهش از یک طرف و فرمایشی نبودن آن از طرف دیگر همواره باید مد نظر قرار گیرد. لذا پژوهش فرمایشی فاقد ارزش پژوهشی است، چرا که در این حالت نتایج از قبل مشخص است.

ایشان توجه به موضوعات مختلف آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان،  ناهنجاری های دانش آموزان و بسته بندی طیف وسیعی از این متغیرها در قالب پژوهش آزاد و غیر فرمایشی و ارائه پیشنهادهای کاربردی را امری ضروری دانستند و گفتند: پس از تحلیل دقیق وضعیت موجود با همکاری نهادهای مختلف از جمله صدا و سیما و اولیای دانش آموزان جهت بهبود وضعیت تحصیلی و رفتاری و اخلاقی آنان می توان برنامه ریزی کرد.

در ابتدای این نشست دکتر کلانتری، سرپرست مرکز پژوهشی تبریز با اشاره به اینکه ما دائما به بازاندیشی، بازمهندسی، تغییر و اصلاح در برنامه ها، رویه ها، رویکردها، پداگوژی و کیفیت بخشی به امور مطالعاتی و پژوهشی در آموزش و پرورش نیاز داریم، بازاندیشی در مسائل پژوهشی را از اهداف این نشست ذکر کردند.

در نهایت در بخش پرسش و پاسخ، دغدغه ها، نقطه نظرات و سئوالات متعدد پژوهشی مطرح گردید و سخنرانان به پرسش های مورد نظر پاسخ دادند.


٠٨:٣١ - چهارشنبه ١١ دی ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٨٠٩    /    تعداد نمایش : ٢٥٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك