صفحه اصلينقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٢٤ مرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > نشست ارائه یافته‌ «بررسی میزان و چگونگی به‌کارگیری رسانه‌های دیداری-شنیداری»


  چاپ        ارسال به دوست

در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد:

نشست ارائه یافته‌ «بررسی میزان و چگونگی به‌کارگیری رسانه‌های دیداری-شنیداری»

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش- پژوهشكده مطالعات برنامه درسي و نوآوري­ هاي آموزشي-گروه پژوهشي علوم پايه در روز دوشنبه 28 /11/98 اقدام به برگزاری نشست ارائه یافته‌های طرح پژوهشی با عنوان«بررسی میزان و چگونگی بهکارگیری رسانههای دیداری-شنیداری (فیلم،کتاب گویا) و نرمافزارهای آموزشی در فرآیند یاددهی و یادگیری ریاضی توسط دانش‌آموزان و معلمان در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه-عوامل مؤثر و روابط بین آن‌ها» نمود.

سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در روزهای پایانی بهمن ماه میزبان اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حوزه ستادی وزارت آموزش‌وپرورش، معلمان و دبیران علاقمندی بود که برای اطلاع از آخرین یافته ­های پژوهشی در حوزه آموزش و فناوری و استماع یافته‌های طرح پژوهشیکه در سال تحصیلی 98-97 توسط سرکار خانم دکتر زینی‌وندنژاد و با نظارت آقای خوش‌خلق به سرانجام رسیده بود مشتاقانه حضور به هم رسانده بودند .

 

در ابتدای این نشست علمی تخصصی سرکار خانم دکتر زینی‌وندنژاد به بیان محورهای ارائه‌شده در این پژوهش پیرامون مسئله پژوهشی، روش‌شناسی تحقیق، بیان یافته‌ها و نیز پیشنهادهای پژوهشی پرداخت و در ادامه بیان داشت تلفیق فناوری‌های دیجیتال در فرآیند یاددهی و یادگیری مفاهیم درسی یک پدیده جهانی است که به‌طور عمده در دانشگاه‌ها و مدارس به‌عنوان یک نوآوری مهم با هدف بهبود سیستم آموزشی توصیه می‌شود.

پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت این فناوری‌ها در دیداری‌سازی برای ملموس و قابل‌مشاهده سازی مفاهیم ریاضی ضروری و به دانش آموزان در فهم مفاهیم ریاضی کمک می‌کنند اما یافته‌های پژوهشی نشان داده‌اند که به‌طورکلی تلفیق آن‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری و به‌طور خاص در درس ریاضی بسیار آهسته بوده است.

وی افزود این مطالعه در سه مرحله به جمع‌آوری اطلاعات در خصوص میزان دسترسی، استفاده، سطح مهارت و چگونگی استفاده از فناوری‌های دیجیتال شامل رسانه‌های دیداری- شنیداری و نرم‌افزارهای آموزشی توسط دانش آموزان و معلمان پرداخته و با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با معلمان و دبیران و نیز دانش آموزان به استخراج عوامل مؤثر در ارتقای استفاده از این فناوری‌ها اقدام نموده است و در مرحله سوم، با استفاده از تحلیل مسیر و بررسی روابط بین عوامل مؤثر در استفاده از این فناوری‌ها، پیشنهادهایی برای ارتقای استفاده از این ابزارها ارائه‌شده است.

 

در ادامه این نشست علمی تخصصی حاضران به طرح دیدگاه­ ها، نظرات و بیان پرسش­های مورد نظر پرداختند که اهم مباحث مطروحه مورد واکاوی و نقد و نظر و قرار گرفت و منطبق با نتایج پژوهش ارائه شده پاسخ داده شد.

دکتر زینی‌وندنژاد کارشناس پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در جمع بندی این نشست عنوان کرد یافته‌های این تحقیق کاربست‌هایی قابل اعتنا در تلفیق فناوری‌های دیجیتال در برنامه درسی و نیز برنامه‌های آموزش معلمان دارد که به صورت نتایج و پیشنهادات این پژوهش گسترده در اختیار ذینفعان اعم از برنامه ریزان و دست اندرکاران وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت .


١٦:٤٠ - يکشنبه ٤ اسفند ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٨٤٧    /    تعداد نمایش : ٢٣٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي|تماس با ما|پست الكترونيك