صفحه اصلينقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٢٤ تير ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای اجرای برنامه هاي زير نظام پژوهش وارزشيابي


  چاپ        ارسال به دوست

اجرای زير نظام پژوهش وارزشيابي

اقدامات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای اجرای برنامه هاي زير نظام پژوهش وارزشيابي

گزارشي از اقدامات انجام گرفته توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور اجرايي كردن برنامه هاي زير نظام پژوهش وارزشيابي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش

آقاي دكتر كريمي –رئيس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش–در گفتگو با روابط عمومي پژوهشگاه ، گزارشي از اقدامات انجام گرفته توسط پژوهشگاه مطالعات  آموزش و پرورش به منظور اجرايي كردن برنامه هاي زير نظام پژوهش وارزشيابي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ارائه كرد که در ادامه  تقدیم مخاطبان ارجمند می گردد :

 1-   اقدامات انجام گرفته توسط پژوهشگاه مطالعات  پيش از واگذاري مسئوليت كارگروه اجرايي زير نظام پژوهش  و ارزشيابي به مسئول پژوهشگاه (از مهر 1397 لغايت آبان 1398)

1-1- شرکت فعال پژوهشگاه در 7 جلسه کمیته اجرایی كردن برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی –که در دفتر رییس  محترم وقت مرکز سنجش و مسئول محترم وقت كارگروه اجراي برنامه هاي زير نظام پژوهش  برگزار می شد (حد فاصل مهر تا بهمن 1397) و پيگيري مصوبات

1-2- تشکیل شورای راهبري  در پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش به منظور عملیاتی کردن برنامه های 18 گانه  از  زیر نظام که به پژوهشگاه محول شده بود.

1-3-توزیع مسئولیت و صدور ابلاغ  کارگروه های عملیاتی کردن راهکارهای 18 گانه بین پژوهشکده ها و  مراکز پژوهشی  تابعه پژوهشگاه  براساس ارتباط موضوعی با ماموریت ها و وظایف هریک از حوزه های مذکور و تشکیل کارگروههای عملیاتی در پژوهشکده ها / مراکز پژوهشی/  واحدهای تابعه پژوهشگاه

1-4- تدوین برنامه اجرایی مشتمل بر فعالیت های پژوهشی و فعالیت های اجرایی دارای اولویت مرتبط با هریک از راهکارهای 18 گانه توسط کارگروه های عملیاتی

1-5- بررسی اولویت ها و فعالیت های اجرایی استخراج شده توسط کارگروه ها در شورای راهبري  پژوهشگاه( طی 6 جلسه مستمر)- حد فاصل اسفند 1397الي خرداد 1398

1-6-تجدید نظر و اصلاح اولویت های ارائه شده براساس مصوبات شورای راهبري  توسط کارگروه های عملیاتی

1-7-اعلام اولویت های مصوب نهایی به پژوهشكده ها و مراكز پژوهشي جهت تدوین پیشنهاده پژوهشی درقالب برنامه سال1398 پژوهشگاه

1-8- تدوين برنامه هاي عملياتي راهكارهاي 18 گانه جهت اجرا در سال 1398 و درج در برنامه  سال 1398 وزارت آموزش و پرورش

1-9- ارائه گزارشي از اجراي برنامه­هاي زير نظام پژوهش و ارزشيابي در نشست سالانه معاونين پژوهشي و برنامه­ريزي و رؤساي گروه هاي تحقيق و پژوهش ادارات كل آموزش و پرورش استان هاي سراسر كشور در دو گردهمايي سالانه( آذر 1397 در استان قم و نيز شهريور 1398در  مجتمع آدينه تهران) جهت همراه سازي و اشاعه فعاليت هاي زير نظام و نحوه ورود استان ها به برنامه هاي زير نظام پژوهش

    2- اقدامات انجام گرفته از زمان واگذاری مسئولیت  کارگروه اجرایی به مسئول پژوهشگاه(از آبان 1398 لغايت فروردين 1399)

2-1- شركت فعال در بيش از 15 جلسه ستاد  راهبردي تحول بنيادين كه در دفتر وزير محترم آموزش و پرورش  از آبان 1398 تا پايان سال 1398 تشكيل  شده بود و  اجراي مصوبات ستاد مذكور

2-2- ارائه برنامه هاي زير نظام پژوهش در  قالب بسته  پيشنهادي  پژوهشگاه طبق چارچوب مصوب ستاد راهبردي و  دبير خانه جلسه  طی دو مرحله در اسفند 1398 با تمرکز بر مدیریت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش و مدرسه پژوهنده

 2-3- تشكيل جلسه هم انديشي در دي ماه سال 1398 با  حضور اعضاي هيات علمي ، اساتيد پژوهشگاه و اساتيد صاحبنظر  در حوزه ارزشيابي آموزشي و تحقيقات علوم تربيتي به منظور بحث و بررسي درباره ماهيت و دستاورد هاي زير نظام پژوهش  و پي گيري زمينه هاي جديد كاري

2-4- تشکیل جلسه کارگروه اجرایی برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی با حضور نمایندگان تام الاختیار معاونت ها ، سازمان ها و مراکز تابعه حوزه ستادی بمنظور اخذ دیدگاه ها ونظرات ایشان در خصوص نحوه اجرایی کردن برنامه های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و ارائه  گزارشي از فعالیت های انجام گرفته توسط هریک از حوزه ها در خصوص تکالیف وبرنامه های محوله زیرنظام به ایشان  و تحليل گزارش ها

2-5-تدوین جدول تطبیقی برنامه های مصوب وابلاغ شده به معاونت ها ، سازمان ها ومراکز تابعه حوزه ستادی بمنظور رصد وپایش اجرای برنامه های ابلاغی

2-6-برگزاری جلسه تخصصی با حضور صاحبنظران داخلی وبیرونی بمنظور پیش بینی زمینه لازم برای ایجاد گروه  پژوهشي يا پژوهشكده مطالعات راهبردی  در پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش و توسعه ساز و كارهاي سنجش ملي در آموزش و پرورش

2-7- تداوم تشکیل جلسات شورای راهبري  اجرای 18 برنامه محوله زیرنظام به پژوهشگاه با هدف بررسی ومرور اقدامات وبازبینی فعالیت ها

2-8- تدوین جدول اولویت بندی اجرای برنامه های ابلاغی زیر نظام به تفکیک سال 1398 و1399 در هریک از حوزه ها

2-9- ارائه گزارش  مفصل حضوري  از  اقدامات انجام گرفته براي  اجرايي كردن   برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به کمیته پایش  برنامه های سند تحول - مستقر  در دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش  طي دوجلسه ( دي و بهمن 1398)

2-10- ارائه دو گزارش از فرايند ها و نحوه اجرايي كردن برنامه هاي زير نظام پژوهش به سازمان بازرسي كل كشور، طبق درخواست اين نهاد در 4 ماه آخرسال 1398 –با هماهنگي دبير خانه شوراي عالي آموزش و پرورش

2-11-تدوین برنامه عملیاتی پژوهشگاه برای اجرایی کردن  18 مورد از برنامه های  زیر نظام پژوهش - محول شده به پژوهشگاه- در برنامه سال 1399 و ارسال به مرکز هماهنگی حوزه وزارتی و هماهنگي به منظور گنجاندن برنامه هاي فوق در برنامه هاي سال 1399 وزارت آموزش و پرورش و ابلاغ برنامه ها به استانها طي نامه وزير محترم آموزش و پرورش در ارديبهشت 1399 

      3-  ورود جدي  به حوزه اجرايي  کردن  برخي محورهاي كاري برنامه هاي زير نظام و   ادخال  آنها در برنامه ساليانه پژوهشگاه در دوسال اخير نظير:

  الف - پایش و  رصد تحولات آموزش وپرورش در عرصه ملی ، منطقه ای وجهانی - شامل موارد زير:

  • انجام مطالعه مروری درمورد تعریف مفهومی ونحوه رصد تحولات آموزش وپرورش
  •  هدف گذاری رصد تحولات آموزش وپرورش در برنامه سالانه پژوهشگاه
  •  برگزاری جلساتی به منظور رصد وتحلیل تحولات آموزش وپرورش در سطح ملی
  • تشکیل جلسه تعاملی با معاونت محترم آموزش ابتدایی وزارت متبوع  به منظور رصد وتحلیل آیین نامه حذف تکلیف شب در دوره ابتدایی ،
  • تشکیل 3 جلسه تعاملی با رئیس محترم مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع بمنظور رصد و تحلیل دستورالعمل اجرای هماهنگ آزمون ها در مدارس ، رصد وتحلیل نتایج آزمون سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی  ،
  • تحلیل طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی درخصوص رفع انحصار از آموزش زبان انگلیسی در آموزش وپرورش ،
  • تشکیل جلسه تعاملی با دبيرخانه  شورای عالی آموزش وپرورش در خصوص رصد وتحلیل پیش نویس آیین نامه رتبه بندی معلمان

    ب- تدوین آیین نامه مستندسازی ، انتشار، اشاعه وکاربست یافته های پژوهشی ونوآوری های  بومی تربیتی در نظام آموزش وپرورش

 در زمينه آيين نامه  فوق ،اقدامات زير انجام شده است:

- انجام مطالعه زمينه اي ،مروري و تحليلي با عنوان تاملاتي درباره كاربست تحقيقات در آموزش و پرورش

- طراحي چرخه كار پژوهش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش(مستند سازي)

- تدوين شيوه نامه جامع انتشارات پژوهشگاه شامل تاليف و ترجمه كتاب و انتشار مقالات فصلنامه­ هاي پژوهشگاه ( اشاعه)

- تدوين شيوه نامه تشكيل كميته سياستگذاري  اشاعه يافته هاي پژوهشي

- اقدام برای تدوين نظام جامع مديريت پژوهشي در آموزش و پرورش به عنوان يك كلان پروژه،با لحاظ همه عناصر مديريت پژوهشي در آموزش و پرورش (از مسئله شناسي تا ارزشيابي فرايندكاربست )با همکاری کارگروه منتخب متشکل از رووسای گروه های تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش و پرورش استان­ها و کارشناسان پژوهشگاه)

  ج- طراحی و ایجاد سامانه ملی شبکه اطلاعات وارتباطات پژوهشی:

- بررسی نتایج حاصل از فاز اول اجرای سامانه طرح های پژوهشی پژوهشگاه" پژوهان" بمنظور توسعه آن به کمیته­ های پژوهشی حوزه ستادی وشوراهای تحقیقات  ادارات کل آموزش وپرورش استان ها در فاز های بعدی.

 د-در زمينه ارزشيابي از عملكرد نظام تربيت رسمي عمومي در زير نظام ها و ساحت هاي شش گانه تربيت، جلسات مشتركي بين مركز سنجش و پژوهشگاه مطالعات برگزار شده و قرار بر طراحي و اجراي دوكلان  پروژه ،منوط به تامين اعتبار مي باشد و اين موضوع در دستور كار مشترك قرار گرفته است. ضمنا پژوهشگاه در زمينه ارزشيابي از کیفیت آموزشی  اقدامات زير را انجام داده است:

-  مطالعه به منظور تدوين الگوي ارزشيابي و تضمين كيفيت در نظام آموزش و پرورش در قالب طرح مطالعات مروري

- ارائه پيشنهاد تاسيس پژوهشكده سنجش و ارشيابي آموزشي با جزييات آن شامل ضرورت، اهداف، شرح وظايف، چارت تشكيلاتي   به وزارت آموزش و پرورش

1- تدوين  و ارائه طرح راه اندازي و تأسیس  مرکز  سنجش ملي آموزش و پرورش به وزارت  آموزش و پرورش.

                          


١٤:٥٣ - يکشنبه ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٩    /    شماره : ١٤٨٩٥    /    تعداد نمایش : ١٦١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي|تماس با ما|پست الكترونيك