صفحه اصلينقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٢٤ مرداد ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > برگزاری جلسه بررسی گزارش مرحله‌اي طرح پژوهشی« ارزشیابی سیاست‌هاو برنامه های دوره‌ی پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر مناطق محروم»


  چاپ        ارسال به دوست

جلسه کمیته نظارت بر طرح های پژوهشی برگزار شد

برگزاری جلسه بررسی گزارش مرحله‌اي طرح پژوهشی« ارزشیابی سیاست‌هاو برنامه های دوره‌ی پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر مناطق محروم»

بررسی سه فصل اول طرح پژوهشی ارزشیابی سیاست‌هاو برنامه های دوره‌ی پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر مناطق محروم توسط دکتر سید علی خالقی نژاد (مجری پژوهش) در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با حضور دکتر آقاي‌ابراهیم طلایی (ناظر پژوهش)، خانم دکتر رخساره فضلی مديركل پيش دبستاني(دفتر بهره‌بردار) و اعضای شوراي نظارت بر طرح‌هاي پژوهشي پژوهشکده برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی برگزار گردید.

 در آغاز جلسه مجري پژوهش(آقاي دکترعلي خالقی‌نژاد) به بيان ابعاد پژوهش پرداخت است. در بخش اول؛ ایشان هدف کلی از انجام این پژوهش را ارزشیابی از سیاست‌ها(متن سیاست‌ها،برنامه‌های "تنها یک زمین داریم"، "برنامه هويت كودكان ايران اسلامي"، "برنامه آموزش و مداخله بهنگام نوآموزان دیرآموز"و روند پوشش دوره‌ی پیش دبستانی در کشور با تأکید بر مناطق محروم) ذکر کردند. سپس روش شناسی پژوهش را تشریح نموده و در نهایت نقشه مفهومی ادبیات پژوهش شامل كيستي كودك و توسعه او از نظر علوم روانشناسي، جامعه‌شناسي، و حقوق؛ سیاست‌های آموزشی با تأکید بر پیش‌دبستان؛ مفهوم‌شناسي سياست‌هاي آموزشي؛ رویکردهای مختلف به سیاست آموزشی؛ سیاست‌های کنونی پیش دبستانی در ایران؛ تحلیل سیاست‌های آموزشی؛ انواع سیاست آموزشی؛ سیاست‌های کنونی پیش‌دبستان در ایران؛ سیاست‌های اجرا شده دوره پیش دبستانی در ایران؛ سیاست‌های دوره پیش‌دبستانی از نگاه جهانی؛ برنامه‌ درسي پیش دبستانی در ايران؛ برنامه های درسی ملی پیش دبستانی در ملل دیگر؛ و ارزشیابی از برنامه‌های كودكي را تشریح کردند.

در ادامه اعضاي حاضر، به طرح دیدگاه‌های خود در باره ساختار این پژوهش پرداختند.

  • دکتر طلایی(ناظر) این پژوهش را در زمره مطالعات سیاست‌پژوهی دانستند و معتقد بودند که در سیاست‌پژوهی باید به ارزشیابی از درونداد، اجرا و تأثیر و پیامد توجه جدی داشت و این مطالعه این قابلیت را دارد که درونداد و اجرای سیاست‌های پیش دبستان را مورد بررسی قرار دهد. دکتر ویدا رحیمی‌نژاد، در مورد شناسایی مناطق محروم بحث کردند و این که ملاک‌های مناطق محروم باید شناسایی گردد و این که چه کسی مناطق ضریب 9 را مشخص می‌کند.

 

 

دکترسهیلا غلام آزاد، از ضعف دانش آموزان دوره اول ابتدایی در فهم زبان فارسی سخن گفتند و توجه به پیش دبستانی را برای کاهش این ضعف به ویژه در مناطق دو زبانه به عنوان یک نیاز اساسی مطرح کردند.

دکتر حیدر تورانیخواستار تفکیک بین research  وevaluation  شدند و بيان كردند كه به برنامه‌ها باید نگاه استراتژیک داشت و آنها را در قالب مدل‌های ساختارمند مورد بررسی قرار داد.

دکتر نادر سلسبیلی خواستار تحلیل و توضیح بیشتر برنامه‌های آموزشی دفتر آموزش پیش دبستانی شدند.

 

 

دکتر احد نویدی شناسایی ویژگی‌های کودک پیش دبستانی را برای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌های آموزشی را بسیار مهم قلمداد کردند.

دکتر محمد حسنی نیز در تحلیل سیاست ها، توجه به شاخص‌های انسجام درونی و بیرونی را مهم ارزیابی کردند.

دکتر رخساره فضلی نیز توجه تاریخ یبه همه اسناد پیش دبستانی در هنگام تحلیل سیاست‌های پیش دبستان را به عنوان یک ضرورت ذکر نمودند.

گزارش مشروح این نشست متعاقبا تقدیم خواهد شد .


١٦:٥٤ - سه شنبه ١٣ خرداد ١٣٩٩    /    شماره : ١٤٩٠٣    /    تعداد نمایش : ١٩٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي|تماس با ما|پست الكترونيك