صفحه اصلينقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٠٨ بهمن ١٣٩٩
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "بهينه سازي فرآیند یاد دهی _ یادگیری برای افزايش كيفيت تدریس معلمان در فضای مجازی "


  چاپ        ارسال به دوست

مقاله دکتر مرتضی سمیعی با عنوان:

"بهينه سازي فرآیند یاد دهی _ یادگیری برای افزايش كيفيت تدریس معلمان در فضای مجازی "

 

 

 

بهينه سازي فرآیند یاد دهی _ یادگیری  برای افزايش كيفيت تدریس  معلمان در فضای مجازی 

دکتر مرتضی سمیعی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مقدمه

 این روزها همه جهان و کشور ما با پدید کرونا مواجه شده است، این پدیده بخش های مختلف از جمله آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است.بحران کرونا مدارس کشوررا تعطیل کرده است و باعث شده که آموزش دانش آموزان از مدرسه به خانه منتقل گردد.  آموزش های حضوری  جای خود را به مجازی داده است.این امر باعث شد نقش معلمان  به تبع  آن دچار دگرگونی  زیاد گردد.  معلمان در اجرای نقش جدید ودرتدریس در فضای مجازی  با چالش های زیادی روبه رو هستند.در عصری چنین شگفت انگیز  در آموزش دانش‌آموزان نبايد به روش‌ها و راهبردهای ساده  یادگیریبسنده كرد. از دير باز روان‌شناسان تربیتی تلاش داشتند تا مهارت دانش آموزان را در کنار آمدن با مسائل یادگیری تقویت نمایند و خود کنترلی آنها را افزایش دهند و خود انعکاسی سازنده را تشویق نمایند(بیریور و یوگستر[1]،2018). در تعلیم و تربیت مرسوم حجم بالایی از اطلاعات به دانش آموز منتقل می‌شود ولی دانش آموزان در بطن آموزش نبوده، احساس ارزش و خودباوری ندارند (حیدری، ایمین تاغانی و شیروانی شیری،1393) .از این رو دانش آموزان انگیزه و خودباوری لازم را ندارند. در نظام آموزشی فعلي کتاب‌ها، نمره‌ها و امتحانات مهم‌تر از دانش آموزان است و یادگیرندگان به عنوان محور و اساس برنامه‌های آموزشی فراموش شده‌اند (راید، تورت و چارتز[2]،2016).معلمان در تدریس خود اندیشه‌ها را آموزش می‌دهند، اما چگونگی اندیشیدن و یادگرفتن را آموزش نمی‌دهند. (ویکچیو و دیگران[3]،2016). یادگیرندگان از معلومات اشباع می‌شوند، اما انگیزه آموختن آنها گرفته می‌شود. (کازان[4]،2018؛ به نقل ازنیک پی و دیگران)) . لذا باید ایده‌آل‌ترین شرایط را برای یادگیری و آموزش، به منظور تسهیل و بهبود فرایند یادگیری دانش آموزان فراهم گردد(آهنچیان، ارفع، بهمن آبادی و علائی،1393؛) از آنجا که روش‌های سنتی تدریس و یادگیری، دیگر جوابگوی نیازهای تربیتی  شرایط  حاضر و آینده نیست،

 با دگرگونی  شرایط موجود بیش از گذشته  طرح درس ها وروش های تدریس مورد استفاده معلمان  دچار چالش شده و  ادامه این نوع تدریس به ويژه درآموزش مجازی چندان موثر نبوده و انگیزه لازم را برای یادگیری در دانش آموزان ایجاد نمی کند . لازم است معلمان با طراحی آموزشی متناسب با آموزش مجازی از راهبرد های تدریس جدید استفاده نمایند. چنانچه معلمان از مهارت لازم برای طراحی آموزشی و راهبرد های تدریس  آموزش های مجازی برخوردار شده و در تدریس خود به کار گیرند، تحقق هدف های یادگیری می تواند به اندازه آموزش های حضوری و حتی بیش از آن محقق گردد. یادگیری دانش‌آموزان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی آموزشي است به طوری که تمام کوشش‌ها و کنش‌های نظام  آموزشی در جهت جامه عمل پوشاندن به این امر است. مسئله موفقیت یا عدم موفقیت در امر پيشرفت تحصیلي دانش آموزان از مهمترین دغدغه‌های هر نظام آموزشی است. از جمله مهترین نگرانی‌های مسئولان آموزش و پرورش و خانواده‌های دانش آموزان، در شرایط کرونا و تعطیلی مدارس يادگيري و جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان است. به زعم بسیاری از متخصصان تعلیم وتربیت در وضعیت موجود یادگیری دانش آموزان تا حد زیادی به باور آنها در خصوص توانایی‌ها و روش های تدریس معلمان در آموزش مجازی بستگی دارد . بررسی‌ها نشان می‌دهد که یادگیرندگان موفق کسانی هستند که از راهبردهای خودتنظیمی استفاده می‌کنند(مارش، استینگلس و دیگران،2018). پینتریچ(1999 نقل از وفا، ابراهیم قوام و اسدزاده،1393) یادگیری خودتنظیمی را شامل راهبردهایی می‌داند که دانش آموزان از آن برای تنظیم شناخت و کنترل یادگیری خود استفاده می‌کنند. موضوعی که در شرایط یادگیری مجازی بیش از گذشته  مي تواند مورد توجه قرار گيرد. بنابراین خودتنظیمی یکی ازمقوله‌هایی است که به نقش فرد در فرآیندیادگیری و به ویژه یادگیری مجازی توجه دارد. اصل اساسی یادگیری خودتنظیمی این است که دانش‌آموزان هنگامی که خود مسئول یادگیری‌شان هستند، به طور موثرتری یاد می‌گیرند(زیمرمن،2017). بر اساس.مي توان نتيجه گرفت  اگر دانش آموزان باور داشته باشند که با تلاش قابل قبول می‌توانند یاد بگیرند، تلاش بیشتری کرده و در مواجهه با مشکلات پافشاری بیشتری می‌کنند. همچنین  تمركزخود را برحل مساله کرده و احساس آرامش و رضايت بیشتری از يادگيري خواهند داشت. بهره گیری از این راهبرد و راهبرد هاي ديگر فعال در يادگيري در آموزش مجازي بیش از گذشته برای دانش آموزان  مفید و موثر خواهد بود لذا انتظار مي رود معلمان برای تقویت آن در دانش آموزان در فر آیند یاد دهی_ یادگیری و راهبرد های تدریس مجازی مورد توجه قرار دهند. بدین منظور فرآیند یاد دهی _یادگیری و راهبرد های تدریس فعال و مراحل و گام های طراحی آموزشی موثر در آموزش مجازی به شرح ذیل  تعریف و تبیین می گردد:

  فرآیند یاد دهی _ یادگیری آموزش مجازی

براي ثمربخشي بيشتر آموزش هاي مجازي به عنوان يك رويكرد نوين وپركاربرد در اين روزها توجه به طراحي آموزشي بسيار ضروري است.  هدف از طراحی آموزشی پیش‌بینی و نظم دادن به فرصتها و استفاده بهینه از شرايط و امكانات در فرایند یاددهی_ یادگیری است . معلمان براي طراحي آموزشي باید کلیه درونداد ها و امکانات موجود در موقعیت را بررسی و مجموعه فعالیت های يادگيري لازم برای تحقق اهداف و ثمر بخشي يادگيري پیش‌بینی و تنظیم نمایند.

 عناصر اصلی یاد دهی _یادگیری درآموزش مجازی

1-ظرفيت و ويژگي هاي يادگيرنده

برخی از خصوصیات ذاتی یادگیرنده (دانش آموزان) به عنوان یک انسان است که معلمان در فرآیند آموزش باید مد نظر قرار دهند:

•        انسان داراي فطرت الهي است. (جوياي همه ي مراتب كمال است)

•        انسان ذاتاً اجتماعي است.

•        انسان همواره در موقعيت است و مي تواند آن را درك و تغيير دهد.

•        انسان توانايي شناخت دارد. (تعقل و تفكر)

•        انسان داراي عواطف متعدد مي باشد.

•        انسان موجودي آزاد و صاحب اختيار است.

•        انسان داراي استعدادهايطبيعي متنوع و عواطف و تمايلات گوناگون است.

•        (لذا ضمن داشتن طبيعت و فطرت مشترك، داراي خصوصيات متفاوت اند)

 

 2-عوامل موثر بر یادگیری بهتر( پردازش گری مغز)

·        برانگیختن همه حواس

·         ایجاد فضای یادگیری فاقد استرس و درجه ای از دشواری

·         ارائه مجموعه ای از چالش ها

·         فراهم آوردن فرصت و فعالیت هایی برای تعامل با دبیر و همکلاسی ها

·         ایجاد فضای لذت بخش به منظور تسهیل اکتشاف

·         فراهم آوردن زمینه مشارکت فعال برای یادگیرنده به جای مشاهده گری منفعل

 

 3-شرایط یادگیری دانش آموزان در فضای مجازی

•        ایحاد هماهنگی  سرعت یادگیری

•        فراهم کردن  شرایط رشد ذهن دانش آموزان

•        ایجاد فضای روانی  یادگیری

•        تعامل اجتماعی

•        شخصی سازی

•        رشد خود آفرینی خلاق

•        مفهوم سازی به مفهوم آموزی

•        یادگیری پروژه محور به جای حافظه محور

 

 4-شخصی سازی یادگیری

•        رشد ذهنی ( از طریق فعالیت های چالشی و خلاقانه )

•         رشد اجتماعی ( منابع و امکانات  برای اجرای برنامه ها و پروژه ها )

•        حمایت  عاطفی و روانی خانواده و مدرسه

 

 روش و مراحل تهیه طراحی آموزشی در فضای مجازی

  برای طراحی آموزشي الگوهای مختلفی وجود دارد اما همه آنها به نوعی درشش گام اساسی به شرح زیر تحلیل و خلاصه می شوند:

 گام اول تنظیم هدفهای آموزشی يا هدف هاي يادگيري

گام دوم : تعيين محتوي و فعاليت هاي يادگيري

 گام سوم: تعیین موقعیت وفرصت هاي يادگيری

 گام چهارم: تعيين فعاليت هاي علمي و عملي

گام پنجم: راهبرد هاي آموزشي

 گام ششم : تعیین نوع  ارزشیابی

گام اول تنظیم اهداف يادگيري

·        هدف های مفید قابل وصول به طور کلی باید دارای چهار ویژگی باشد.

·        هدفهای آموزشی يا اهداف يادگيري بیان‌کننده وضعیت مطلوب دانش آموزان در یک رویداد آموزشی است.

·        هدف ها از نظر ماهیت و زمان تحقق متفاوت اند .گروهی نتایج نهایی یک فعالیت آموزشی را مشخص می‌سازند و برخی دیگر بیانگر نوع فعالیت در فرایند آموزشهستند.

·         دانش آموز محور باشند.

·         توصیفی از نتایج یادگیری باشند.

·         شفاف وقابل فهم باشند.

·         قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.

 هدفهای آموزشی يا اهداف يادگيري بیان‌کننده وضعیت مطلوب دانش آموزان در یک رویداد آموزشی است ، این هدف ها از نظر ماهیت و زمان تحقق متفاوت اند .گروهی نتایج نهایی یک فعالیت آموزشی را مشخص می‌سازند و برخی دیگر بیانگر نوع فعالیت در فرایند آموزش هستند.

معلم  بايد خود به خوبي از هدف هاي آموزشي هر درس مطلع باشد و اين هدف ها را براي فراگيران كاملا شفاف نمايد، مطالعه كتاب هاي راهنماي معلم، كتاب هاي درسي و مشورت با متخصصان برنامه درسي و يا همكاران با تجربه از راه هاي آگاهي درست از هدف ها است.

گام دوم : تعيين محتوي و فعاليت هاي يادگيري

در اين مرحله معلم محتوي آموزشي  موردنظر را مشخص و به آگاهي فراگيران مي رساند،  محتوي عبارت است از متن، تصوير يا فيلم وكليپ و... وفعاليت هاي عملي،  در كتاب هاي درسي محتوي به صورت درس به درس آمده است، معلم در نقش برنامه ريز درسي اختيار دارد تا اين محتوي را در جهت تحقق مناسب تر هدف هاي يادگيري اصلاح و يا تكميل نمايد. اين گام بخش بسيار مهم از طراحي آموزشي محسوب مي گردد.

·        در اين مرحله  معلم محتوي آموزشي موردنظر را مشخص و به آگاهي فراگيران مي رساند.

·        محتوي عبارت است از متن، تصوير يا فيلم وكليپ و... وفعاليت هاي عملي

·        در كتاب هاي درسي محتوي به صورت درس به درس آمده است.

·        معلم در نقش برنامه ريز درسي اختيار دارد تا اين محتوي را در جهت تحقق مناسب تر هدف هاي يادگيري اصلاح و يا تكميل نمايد.

گام سوم تعیین  موقعیت و فرصت هاي يادگيري:

·        پس از تعیین هدف های آموزشی یکی از مهمترین مراحل طراحی آموزشي ، تعیین فرصت يادگيري است در این مرحله معمولا پرسش هاي ذيل برای معلم مطرح می‌شود.

·        چگونه باید فعالیت های دانش آموزان را سازماندهی کرده تا به هدف های آموزشی تعیین شده رسید؟

·        مناسب ترین موقعیت برای انجام فعالیت های دانش آموزان کدام است؟

·        پاسخ دادن به این پرسش ها نیازمند بررسی تعدادی از عوامل است که به مجموعه آنها تحلیل و تعیین موقعیت گفته می شود.

 در این مرحله معلم باید پس از بررسی و یادداشت کلیه رخدادها و تجاربی که منجر به یادگیری می شوند آن دسته از رخدادها و تجاربی را که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد حذف کند تا در نهایت مجموعه ای از فرصت هاي مناسب يادگيري برای رسیدن به هدف های آموزشی به دست آید. فرصت هاي يادگيري عبارت است از: به مجموعه فعالیت های معلم و دانش آموزان در یک زمان معین برای تحقق هدف رخداد آموزشی گفته می‌شود كه معمولا شامل دو قسمت مهم فعالیت معلم و فعالیت دانش آموزان می شود. برخي نكات در اين رابطه عبارت است از :-در تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی باید به گونه هدفهای آموزشی را مرتب کنیم که ازیادگیری های ساده  شروع  گردد، معمولاً هدفهای آموزشی نهایی یا هدف های آموزشی مرحله اي با يكديگر ارتباط دارند. به طور خلاصه:

•        آن دسته از رخدادها و تجاربی را که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد باید حذف شود.

•         تعیین  مناسب ترین موقعیت برای انجام فعالیت های دانش آموزان

•        مرتب سازی محتوی برای  یرای تحقق هدف های  یادگیری ازساده  به مشکل

•        ایجاد ارتباط بین محتوی به نحوی که  هدفهای آموزشی نهایی یا هدف های آموزشی مرحله اي يكديگر مرتبط و در یک راستا باشند.

نشانگرهاي مهم فرایند یاددهی_ یادگیری موقعیت محور

·        فعال سازي تفكر

·        كاوش و پژوهش

·        هم انديشي و كار تيمي

·        عمل، تمرين، دست سازي ... (مغز، قلب و دست)

·        ارتباط با عرصه (موقعيت هاي طبيعي، اجتماعي و  فرهنگي)

·        (ارتباط با مهارت هاي زندگي و دنياي كار)

·        توليد باز توليد و توليد دانش

·        ارزشيابي (تشخيصي، فرايندي و نتيجه محور)

·        بهره گيري از فناوري آموزشي و محيط هاي واقعي يادگيري

·        بهره گيري از مؤلفه ي انگيزش

·        بهره گيري از اصل ارتباطات انساني و اخلاقي

 

گام چهارم : تعيين فعاليت هاي علمي و عملي:

•        براي تكميل و تثبيت يادگيري ارايه فعاليت هاي يادگيري براي فراگيران بسيار ضروري است.

•         اين فعاليت ها شامل: پژوهش، دست ساز ها، تهيه فيلم، كليپ آموزشي، انجام پروژه و... مي باشد.

•         برخي ويژگي هاي اين فعاليت ها عبارت است از : فعال سازي تفكر، هم انديشي و كار تيمي، بهره گيري از فن آوري هاي آموزشي، ارتباط با مهارت هاي زندگي و دنياي كار

گام پنجم: راهبرد هاي آموزشي

بهره گيري از روش هاي تدريس فعال موجب يادگيري اثربخش و ماندگار مي گردد. مشخصه اصلي روش هاي فعال در مركز و محور قرار داشتن يادگيرنده است، بنابر اين تمركز معلم بر فعال سازي دانش آموزان درفرآيند ياددهي_ يادگيري بسيار با اهميت است. پرسش و پاسخ، ايجاد شرايط بحث و گفتگو . طرح موضوعات چالشي،  واگذاري كشف راه حل ها به دانش آموزان برخي از راهكارهاي فعال نمودن دانش آموزان در جريان آموزش است .تسلطمعلم برروش ها و فنون آموزشي يكي از ملاك هاي شايستگي معلمان به حساب مي آيد. در اين رابطه برخي از نكات مهم عبارتند از :

•        روشتدریسعبارت است از سازماندهي فرآيند ياددهي –يادگيري و  ایحاد تعامل يا رفتارمتقابل معلم و شاگرد بر اساس طراحي منظم و هدفدار معلم براي ايجاد تغيير در رفتار دانش آموزان

•        بهره گيري از روش هاي تدريس فعال موجب يادگيري اثربخش و ماندگار مي گردد.

•        روش فعال روشي است كه در آن دانش آموزان در جريان ياددهي –يادگيري نقش فعالي بر عهده دارند .

•         مشخصه اصلي روش هاي فعال در مركز و محور قرار داشتن يادگيرنده است،

•        تمركز معلم بر فعال سازي دانش آموزان درفرآيند ياددهي_يادگيري اصل است .

•        پرسش و پاسخ، ايجاد شرايط بحث و گفتگو، طرح موضوعات چالشي،  واگذاري كشف راه حل ها به دانش آموزان برخي از راهكارهاي فعال نمودن دانش آموزان درجريان آموزش است.

ويژگي هاي روش هاي تدريس فعال :

•        قدرت بيان و استدلال شاگردان رشد مي نمايد .

•        آموزش براي شاگرد دلچسب و لذت بخش مي باشد .

•        دانش آموزان در حل مسائل توانايي بيشتري پيدا مي كنند .

•        دانش آموزان از خود خلاقيت بيشتري نشان مي دهند .

•        مسئوليت پذيري شاگردان بيش تر مي گردد .

•        رشد شخصيت شاگردان از ابعاد متعدد مد نظر مي باشد .

•        دانش آموزان با يكديگر همكاري و تعاون دارند .

•         ارتباط بين معلم و شاگرد وشاگرد با شاگرد برقرار است .

•         نحوه انجام كار و فعاليت براي شاگردان از ناحيه معلمان معين شده است .

راهبردهاي ياددهي _ يادگيري پرکاربرد در تدریس مجازی

·        اكتشافي

·        سکو سازی

·        یادگیری معکوس

 

روش اکتشافی[5]

•        در اين روش دانش آموز به طور مستقل و با راهنمايي يا بدون راهنمايي معلم اصل يا قانوني را كشف و يا مساله اي را حل مي كند.

•        اين كه معلم تا چه اندازه اي دانش آموز را راهنمايي كند به عواملي مانند استعداد، دانش و مهارت دانش آموز و درجه ي دشواري مساله بستگي دارد.

•        براي دانش آموزان ضعيف معلم بايد اصول و راه حل مساله را توضيح دهد.

•        به ديگر دانش آموزان مي تواند فقط اصول مورد نظر را گفته ولي راه حل را بيان نكرده يا اين كه راه حل را بدون بيان اصول بگويد.

•        در آخرين حالت نه راه حل و نه اصول هيچ كدام بيان نشود و هر دو توسط دانش آموزان كشفمیشوند.

•        يادگيري اكتشافي، توانايي ذهني دانش آموز را تقويت مي كند. انگيزه ي دروني او را افزايش مي دهد.

سکو سازی[6]

 در این روش شخص دیگری که یادگیرنده را یاری می­دهد سهم عمده­ای از مسئولیت را به عهده می‏گیرد، اما به تدریج که یادگیری پیش می­رود مسئولیت به یادگیرنده واگذار می­شود.

•        دراینروشمعلم تسهیل كنندۀیادگیریاست.

•        حمایت دانش‌آموز در فرایند یادگیری است بر اساس مفهوم منطقه تقریبی رشد پدید آمده است.

•        حد پایین منطقه رشد سطحی است که دانش‌آموز تنها آن را انجام می‌دهد و حد بالای آن سطحی است که دانش‌آموز به کمک یک معلم یا همسال برتر می‌تواند انجام دهد.

 

روش یادگیری معکوس[7]

·        یک ترکیب بی نظیر از تئوری های یادگیری با تمرکز بر یادگیری دانش آموز محور است.

·        در روش یادگیری معکوس،معلم قبل از کلاس، اسلایدهای آموزشی، فیلم و سایر محتوای درسی معلم سی دی، یا نوار ویدیویی از کلاس درس تهیه و ضبط می کند و در اختیار فراگیران قرار می دهد.

·        رویکرد عملیاتیکلاس معکوس، شامل یادگیری مشارکتی، فعال، مسئله محور، همیاری، کشف و توسعه ی مهارت

·        محتوا به صورت فیلم یا آزمایش، فایل متنی یا صوتی می تواند ارائه گردد.

·        محتوایدرسیخارجکلاس درس و به وسیله ی فناوریهایمختلفازجمله شبکه های اجتماعی و ...دراختیاردانش آموزانقراردادهمی شود.

·        درون کلاسصرفبحثوبررسی،انجامتکالیف،کاربستمحتواو...میشود.

·        یادگیری معکوس بر ارزش گفت و گوی هم کلاسی با هم نیز تاکید دارد.

 

گام ششم : ارزشيابي

ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان از عناصر اصلي فرآيند ياد دهي _ يادگيري است . به زبان ساده ارزشيابي عبارت است از فرآيند اندازه گيري و قضاوت وداوري در جهت هدف هاي آموزشي و به تعبيري ارزشيابي "مغناطيس يادگيري"تلقي مي گردد. معلم در طراحي آموزشي بايد «ارزشيابی براي يادگيري» را نسبت به « ارزشيابي از يادگيري» در اولويت قرار دهند و تمهيداتي را پيش بيني نمايند كه از نتايج ارزشيابي براي بهبود يادگيري استفاده گردد.  نكته مهم  توجه به نوع ارزشيابي با توجه به هدف يادگيري هر درس است . چنانچه هدف هاي يادگيري به دستيابي به نوعي مهارت توجه دارد نوع ارزشيابي نيز بايد عملكردي يا عملي قرار گيرد . به طوركلي با توجه به هدف هاي يادگيري سهم آزمون هاي هاي عملكردي يا عملي و شفاهي به مراتب بايد بيش از نوع آزمون هاي مداد كاغذي و توضيحي در طراحي آموزشي پيش بيني گردد.

·        ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان از عناصر اصلي فرآيند ياد دهي _ يادگيري است.

·        به زبان ساده فرآيند اندازه گيري و قضاوت وداوري در جهت هدف هاي آموزشي و به تعبير ارزشيابي مغناطيس يادگيري تلقي مي گردد.

·        نتايج ارزشيابي براي بهبود يادگيري استفاده گردد.

·        نكته مهم توجه به نوع ارزشيابي با توجه به هدف يادگيري هر درس است.  چنانچه هدف هاي يادگيري به دستيابي به نوعي مهارت توجه دارد نوع ارزشيابي نيز بايد عملكردي يا عملي قرار گيرد .

·        با توجه به هدف هاي يادگيري سهم آزمون هاي هاي عملكردي يا عملي و شفاهي به مراتب بايد بيش از نوع آزمون هاي مداد كاغذي و توضيحي در طراحي آموزشي پيش بيني گردد.

·        برای هدف های مهارتی و عملی : اجرا  فعالیت عملی طبق هدف

·        برای هدف های شناختی : اجرای فعالیت عملکردی ( حل مساله ، ترسیم و...) ، بیان مثال های متعدد و متنوع  جدید

·        برای هدف های عاطفی و نگرشی: اجرای فعالیت عملکردی ( نقاشی ، نوشتن داستانک، دست ورزی، نوشتن تجربه زیسته ....)

جمع بندی و نتیجه‌گیری

اثربخشی آموزش های مجازی به آگاهی و توجه لازم معلمان به عناصر اصلی فرآیند یاددهی -یادگیری و ارتباط بهینه اجزای آن مربوط می گردد.

عناصر اصلی فرآیند یاد دهی –یادگیری عبارتند از : شفاف سازی هدف های یادگیری برای دانش آموزان، تعیین محتوی و فعالیت های یادگیری، تعیین فعالیت های علمی و عملی برای تکمیل و تثبیت یادگیری، بهره گیری از راهبرد های تدریس فعال ( نظیر اکتشافی ، سکو سازی و معکوس)، ایجاد موقعیت های یادگیری متعدد و متنوع و به کارگیری از روش های متنوع ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان ( نظیر:عملی ، عملکردی، شفاهی و کتبی). برای ترکیب این اجزا تهیه طرح آموزشی ضروری است. در طراحی آموزشی بهره گیری از راهبردهای یادگیری فعال، خلاق محور، خودتنظیمی و شخصی سازی یادگیری دانش آموزان  ضروري است.  هدف از طراحی آموزشی پیش‌بینی و نظم دادن به فرصتها و استفاده بهینه از شرايط و امكانات در فرایند یاددهی_ یادگیری است.

آموزش یادگیری خودتنظیمی، خلاق محور و شخصی سازی یادگیری با به کارگیری راهبردهای شناختی و فراشناختی مناسب افزایش یادگیری و درک دانش آموزان را در پی خواهد داشت. از این رو موجب بهبود عملکرد دانش آموزان می‌گردد؛ در نتیجه اضطراب دانش آموزان کاهش یافته و موجب افزایش انگیزه و رغبت آنها خواهد شد. این نوع آموزش از طرف معلمان با بکارگیری راهبردهای شناختی و خودتنظیمی مهارت‌های دانش آموزان را در تکالیف ارتقا داده، موجب می‌شود که دانش آموزان تکالیف درسی را در منزل به نحو مناسبتری پیگیری و انجام دهند.

دانش آموزاني با استفاده از راهبردهای یادگیری گوناگون آموزش مي بينند ، به طور مداوم پیشرفت خود را نظارت می‌کنند. در تلاش برای یادگیری مصر هستند و در صورت لزوم به منظور یادگیری بهتر، راهبردهای خود را تغییر می‌دهند. این دانش‌آموزان فرایند یادگیری را با درنظر گرفتن اهدافشان شروع می‌کنند و سپس راهبردهای مناسب را انتخاب و به طور مداوم به منظور دستیابی به اهدافشان، برنامه هایشان را کنترل می‌کنند.

 

منابع

·  اتکينسون، ر. ال؛ اتکينسون، ريچارد، س.؛ هيلگارد، ارنست؛ ر. (1395). زمينه روانشناسي هيلگارد، جلد دوم، ترجمه محمدنقي براهني و همکاران، تهران: انتشارات رشد.

·  آهنچیان،م. ارفع،ف، بهمن آبادی،س و علائی،ع.(1393). سبکهای اسناد و خودتنظیمی؛ تبیین نقش سبک های شخصیت. مجله علوم رفتاری،  دوره8(2). 155-164.

·  بنجامين اس ، بلوم ، ترجمه علي اكبر سيف ، خديجه علي آبادي ، طبقه بندي هدف هاي پرورشي ، انتشارات رشد ، 1393

·  زارع،ح و شیخ بهایی،پ.(1393). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حل مساله بر ارتقا و بهبود سبکهای تصمیم گیری در والدین کودکان کم توان ذهنی. مجله پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی. دوره1(2)-1-10.

·  روبرت م، گانيه، ترجمه جفر نجفي زند ، شرايط يادگيري ، انتشارات ديدار، 1393

·  سیف، ع. (1380). روان¬شناسی پرورشی نوین (ویرایش هفتم). تهران: انتشارات دوران.

·  شعباني، ح. (1389). روش تدريس پيشر فته آموزش مهارتها و راهبرد هاي تفکر. تهران، انتشارات سمت.

·  مهرمحمدی، م. (1394). چرا بایدبرنامه درسی را به سوی مساله محوری سوق دهیم؟. فصلنامه تعلیم وتربیت، 43و44

 *Breuer, K.,& Eugster, B.(2018). Effects of training and assessment in vocation education andraining(VET): reflections on the methodology of assessing the development of traits ofself-regulation. Educational evaluation, 32(3), 243-261.

 

  *Cazan, A. M. (2018). Self regulated learning strategies. predictors of academicachievement. Social and Behavioral Sciences, 33, 104-108.

Pintrich, P. R. & DeGroot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82.  

 

 *Reid, R., Trout, A. L. & Schartz, M. (2016). Self-regulation interventions for children with attention deficit/hyperactivity disorder. Journal of Exceptional Children, 71(4), 361-77.

 

 

·            Vecchio, G. M., Maria, M., Pastorelli, C., Del Bove, G. & Caprara, G. V. (2016). Multifaceted self-efficacy beliefs as predictors of life satisfaction in late adolescence,Personality and Individual Differences, 43(7), 1807-1818

  *Zimmerman, B.J. (2017). Self- regulated learning: Theories, Measures, and outcomes, cityuniversity of New York Graduate center, NY, USA.

 

·           Marsh, R., Steinglass, J. E., Gerber, A. J., Graziano, O., Leary, K., Wang, Z. & Murphy, D.(2018). Deficient activity in the neural systems that mediate self-regulatory control inbulimia nervosa. Arch Gen Psychiatry, 66(1), 51-63.

 



[1]Breuer, K.,&  Eugster, B

[2]Reid, R., Trout, A. L. & Schartz, M.

[3]Vecchio, G. M., Maria, M., Pastorelli, C., Del Bove, G. & Caprara, G. V.

[4]Cazan, A. M.

[5] Exploratory learning

[6] Scaffolding teaching method

[7] Flip Learning


٠٩:١٢ - شنبه ٦ دی ١٣٩٩    /    شماره : ١٥٠٣٦    /    تعداد نمایش : ١٢٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي|تماس با ما|پست الكترونيك