صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
پنج شنبه ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلي > امور پژوهشی استان ها > استان كرمانشاه 
استان كرمانشاه

 

 

 

پاسخ پيشنهادي اصلاحي بر شيوه نامه معلم پژوهنده:

برادر گرامي جناب آقاي اميني
رياست محترم سازمان و شوراي تحقيقات آموزش و پرورش استان كرمانشاه
با سلام و احترام
با تشكر از تلاش و توجه جنابعالي و همكاران محترم شوراي تحقيقات استان در جهت ارائه پيشنهادهاي اصلاحي در مورد شيوه‌نامه دهمين برنامه معلم پژوهنده، در پاسخ به نامه شماره 650/28244/561 مورخ 1/5/86 موارد زير به استحضار مي‌رسد:
1ـ در رابطه با بند 1، از مورد ابهامات، سهميه آموزگاران در دوره تحصيلي ابتدايي لحاظ شده كه براساس بند 2-9 (در سطح منطقه) و بند 3-12 (در سطح استان) در هر رشته تحصيلي، يك گزارش برتر انتخاب مي‌شود. با توجه به اينكه مفهوم رشته تحصيلي در دوره ابتدايي با دوره ‌هاي راهنمايي و متوسطه قدري متفاوت است و آموزگار دوره ابتدايي  ملزم به تدريس اغلب دروس دوره ابتدايي است، گزارش‌هاي اقدام پژوهي در دوره ابتدايي عملاً براساس موضوعات درسي، (رياضي، ديكته، انشاء، علوم، فارسي، ديني، قرآن، ورزش و ساير موضوعات درسي مورد تدريس در دوره ابتدايي) ارزيابي مي‌شوند، به عنوان مثال ممكن است در استان كرمانشاه در دوره ابتدايي، به تعداد موضوعات درسي مورد تدريس، يك گزارش برتر اقدام پژوهي در هر موضوع درسي به پژوهشگاه معرفي شود (البته به شرط رعايت ملاك كسب 75 درصد امتيازات).
2ـ در ارتباط با بند 2، ابهامات، نيز طبق بند 2-9 و رديف 5 جدول يك( شيوه‌نامه ارسالي) از بين كاركنان محترم شاغل در ادارات آموزش و پرورش مناطق و سازمان استان‌ها ( در هر رسته شغلي و پست سازماني كه در برنامه شركت كرده باشند ) يك گزارش برتر از منطقه به استان و از استان به پژوهشگاه معرفي خواهد شد (باز هم به شرط رعايت كسب 75 درصد امتيازات ارزيابي).
3ـ درخصوص بند 3، ابهامات، براساس رشته تحصيلي مديران و معاونان مدارس اقدام خواهد شد. به اين ترتيب كه اگر في‌المثل رشته تحصيلي مدير و معاون مدرسه، مديريت آموزشي يا برنامه‌ريزي آموزشي باشد، در چارچوب رشته تحصيلي مذكور، گزارش اقدام پژوهي آنان ارزيابي خواهد شد.
4ـ پيشنهاد اصلاحي در رابطه با تغيير زمان‌بندي ارسال شيوه‌نامه به استان‌ها، در برنامه يازدهم مورد توجه قرار مي‌گيرد.
لازم به ذكر است دبيرخانه كشوري برنامه معلم پژوهنده (مستقر در پژوهشگاه) با شماره تلفن 66954492 ـ 021 آماده پاسخگويي به ساير سوالات احتمالي همكاران ارجمند در رابطه با اجراي دهمين برنامه معلم پژوهنده مي‌باشد. توفيق جناب‌عالي را آرزومندم. 

اسلاميه
رئيس پژوهشگـاه و دبير شوراي تحقيقات وزارت
 

 

اولویتهای پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه در سال 138۵
 
1 .بررسی عملکرد گروههای آموزشی استان و ارائه راهکارهای بهبود نقش این گروهها در فرآیند یاد دهی- یادگیری
2 .وضعیت مطالعه غیر درسی در بین دانش آموزان دوره متوسطه و راهنمایی و ارائه راهکارهای افزایش آن
3 .وضعیت مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش استان و راههای کیفیت بخشی به مدارس غیر انتفاعی
4 .بررسی وضعیت دوره پیش دبستانی در استان
5 .بررسی شیوه های مدیریت منابع و امکانات در آموزش و پرورش استان
6 .عوامل مرتبط با افت تحصیلی در مدارس شبانه روزی استان
7 .عوامل موثر بر عدم حضور دانش آموزان در امتحانات پایانی و تجدیدی دوره راهنمایی و متوسطه 
8 .تحلیل سئوالات امتحانی دروس دوره راهنمایی و متوسطه 
9 .بررسی  وضعیت خدمات مشاوره ای در آموزش و پرورش استان
10 .بررسی عملکرد مراکز آموزش از راه دور در دوره راهنمایی و متوسطه
11 .ارائه راهکارهای بهینه نمودن سیستمهای نظارت و ارزشیابی در امر آموزش 
12 .بررسی راههای تأمین منابع مالی غیر دولتی در آموزش و پرورش استان
13 .امکان سنجی ایجاد رشته های جدید آموزش فنی و حرفه ای و کار دانش در استان و راههای جذب دانش آموزان مستعد به رشته های مذکور
14 .مقایسه میزان انطباق مراکز یادگیری محلی(C. L. C) با استانداردهای مربوطه
15 .بررسی رفتار های خشونت آمیز در مدارس دوره راهنمایی و متوسطه استان
16 .بررسی تطبیقی نگرش معلمان استان نسبت به دوره های آموزشی کوتاه مدت
17 .وضعیت مهارتها ی مدرسان مراکز تربیت معلم استان در مقایسه با مهارتهای مورد نیاز
18 .میزان انطباق واحدهای آموزشی با استانداردها و دستور العملهای مصوب
19 .ارائه راهکارهای لازم به منظور توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان
20 .دلایل عدم موفقیت داوطلبان  استان در کنکور سراسری
21 .بررسی راههای اجرایی شدن طرح قیمت تمام شده در صرفه جویی های اعتباری مدارس استان
22 .بررسی راههای ایجاد نشاط و امید در مدارس استان
23 .عوامل موثر بر نا کار آمدي آموزشی برخی مدارس استان
24 .موانع اجرای طرح آموزش فراگیر در استان
25 .بررسی وضعیت نظام پیشنهادات و ارا ئه راهکارهای بهبود آن
 
اولویتهای پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه در سال 138۴
 
۱- بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه استان
2- بررسی نگرش معلمان در خصوص طرح ارتقاء شغلی فرهنگیان
3- بررسی راهکار های استفاده از فناوری و اطلاعات در فرایند یاد دهی- یادگیری
4- بررسی راهکار های افزایش نظارت بر عملکرد مدیران مدارس در دوره های مختلف تحصیلی
5- راه های افزایش کیفیت و گسترش آموزش های IT در بین معلمان، مدیران و دانش آموزان
6- بررسی راههای کاهش هزینه های مدارس و استفاده بهینه از اعتبارات
7- ارزیابی طرح آموزش مهارت های زندگی در دوره راهنمایی و تأثیر آن بر رفتار دانش آموزان
8- بررسی اثر بخشی برنامه های آموزشی دوره های ضمن خدمت و مراکز تربیت معلم و تطابق با وضعیت
موجود مدارس
9- دلایل عدم موفقیت دانش آموزان داوطلب در کنکور سراسری
10- بررسی وندالیسم و علل آن در مدارس دوره های مختلف تحصیلی
11- بررسی وضعیت مشارکت اولیاء و دانش آموزان در اداره مدرسه و شناسایی عوامل موفقیت آن
12- بررسی عملکرد خدمتگزاران مدارس و پیامدهای عدم وجود کادر خدماتی در مدرسه
13- بررسی میزان موفقیت مشاورین مدارس  در زمینه هدایت تحصیلی و شغلی
14- بررسی میزان تمایل دانش آموزان به شرکت در برنامه های دینی و پرورشی
15- راهکار های مناسب در زیباسازی فضاهای آموزشی استان
16- بررسی کیفیت اجرای فرآیند ارزشیابی کارکنان در واحد های اداری و آموزشی
17- بررسی عملکرد انجمن اولیاء و مربیان مدارس در دوره های مختلف تحصیلی
18- بررسی راه های بهبود روابط بین معلمان و دانش آموزان
19- بررسی نقش کانون های فرهنگی تربیتی در فعالیتهای آموزشی و فوق برنامه
20- بررسی نقش طرح «ایاب و ذهاب» در جذب دانش آموزان روستایی دوره راهنمایی و متوسطه به تحصیل
21- شناسایی وضعیت و طبقه بندی بازماندگان از تحصیل در دوره های مختلف تحصیلی و عوامل مرتبط با آن
22- بررسی وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی مدارس
23- بررسی وضعیت امکانات کارگاهی هنرجویان هنرستانهای استان
24- بررسی میزان رضایت اولیاء از مدیریت مدرسه و معلمان
25- بررسی عملکرد گروه های آموزشی و راهکار های عملی تقویت نقش این گروه ها در فرآیند
یاد دهی- یادگیری
26- بررسی راه های جذب کمک های مردمی، سازمانهای دولتی و غیر دولتی به امور آموزشی و پرورشی
27- بررسی و ارزیابی « طرح انتخاب مدیران توسط معلمان» در استان
28- بررسی وضعیت کلاس های چند پایه دوره ابتدایی استان
29- بررسی میزان رغبت دانش آموزان به فعالیتهای پژوهشی و راهکارهای افزایش آن 
30- بررسی نگرش والدین دانش آموزان نسبت به مدارس غیر انتفاعی
31- بررسی موانع و راه های جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مراکز آموزش از راه دور استان
32- بررسی وضعیت کلاس های آموزش خانواده و راهکارهای افزایش حضور اولیاء دانش آموزان در این کلاس ها
33- بررسی پیامد های ادغام دانش آموزان کند ذهن و دیر آموز با دانش آموزان عادی در دوره ابتدایی
34- بررسی وضعیت پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی و راه های افزایش آن
35- بررسی فرصت ها و موانع طرح آموزش از راه دور در استان
36- بررسی میزان تأثیر مراکز یادگیری محلی (CLC) بر جذب و نگهداری کم سوادان

 

صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك