مقدمه :
در روزهای پر التهاب و اضطراب و سردرگمی سیاستمداران و سیاستگذاران در تمامی کشورها و اکثریت نهادها ؛ نسبت به چگونگی مواجهه کارآمد توأم با چیرگی نهایی بر بیماری همه گیر ناشی از ویروس منحوس کروناCoronavirus (COVID-19)، چشم امید همگان بعد از امدادهای همیشگی الهی به قلم تدبیر و نسخه تجویز اندیشمندان و پژوهشگران جوامع بویژه در ایران اسلامی بوده و هست .
در این میانه جامعه تعلیم و تربیت کشور با 16 میلیون مخاطب مستقیم و قریب به 24 میلیون مخاطب غیر مستقیم و جمعا با چهل میلیون مخاطب فعال یعنی معادل نیمی از جمعیت کشور دچار چالشی بزرگ در موضوع تحقق اهداف آموزشی و پرورشی برنامه ریزی شده در نیمه دوم برنامه یکساله تحصیلی خود شد .
این پیشامد تأمل برانگیز پیشاهنگان عرصه علم و پژوهش را برآن داشت تا به مدد اندیشه های متعالی و امید آفرین با ارائه نظرات کاربردی و راهکارهای عملیاتی، گام هایی استوار در مسیر تبدیل تهدیدهای مخرب به فرصت های مغتنم بردارند .
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان مرجع مدیریت و برنامه ریزی حوزه پژوهش و متولی ساماندهی آراء و اندیشه های انباشته با رویکردهای متفاوت و متعدد در راستای مواجهه مطلوب و اثربخش با بحران ها و حوادث پیش آمده و بر اساس وظایف ذاتی خود کوشید تا با تبیین صحیح مشکلات و تشریح کامل مسائل، مشارکت فعال صاحبنظران، پژوهشگران، اندیشمندان و کارشناسان را به منظور ارائه راهکارها و پیشنهادهای مقبول و مساعد در ابعاد و زمینه های گوناگون و از مناظر مختلف جلب و ماحصل آن را در اختیار سیاستگذاران و دست اندرکاران آموزش و پرورش قرار دهد.
گزارش های زیر در حقیقت انعکاسی از فعالیت های انجام شده در راستای تحقق مفاد مورد اشاره اعم از مجموعه مقالات،گزارش های تحلیلی و یادداشت های منتشر شده توسط پژوهشگاه مطالعات در مواجهه با بیماری کووید 19 -Coronavirus (COVID-19) است .
عنایت شما مزید امتنان خواهد بود . " پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش "
1- راهنمایی برای مراقبت روانی از کودکان و نوجوانان در زمان شیوع یک بیماری -دکتر بهنام بهراد،استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
2- کرونا ويروس به مثابه عامل مسبب/ آشکارساز احساس ناامني و اضطراب جمعی- دکتر مسلم پرتو، استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
3- پیامدهای وابسته به سلامت بلایای طبیعی و نقش و کارکرد آموزش و پرورش –گزارش برگزاری نشست علمی - تخصصی با ارائه دکتر بهنام بهراد ،استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
4- راهکاری برای تدوین طرحواره یاددهی یادگیری (طرح درس) مبتنی بر امکانات حداقلی فضای مجازی- دکتر محمد حسنی دانشیارپژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش
5- پادتن اجتماعی ویروس کرونا - دکتر محمد حسنی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش
6- داشتن برنامه برای بازگشایی مدارس و تقویت آموزش مجازی-دکتر سیدعلی خالقی نژاد پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
7- بررسی میزان و چگونگی بهکارگیری رسانههای دیداری-شنیداری- نشست ارائه یافته - خانم دکتر فرشته زینی وند نژاد؛
8- چند پیشنهاد کاربردی به معلمان برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تدریس آنلاین- خانم دکتر فرشته زینی وند نژاد؛ پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
9- آموزش مجازی از نوع روش کلاس درس معکوس پی آمد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آموزش مدرسهای- خانم دکتر اشرف السادات شکرباغانی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
10- معرفی بسترهای آموزشی (پلتفرم ) مناسب آموزش مجازی - خانم دکتر اشرف السادات شکرباغانی دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
11- درخواست از ستاد ملی مبارزه با کرونا برای بازگشایی مدارس عشایری و روستایی- دکتر رضا کلانتری سرپرست پژوهشکده آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه پژوهشگاه مطالعات آموزش
12- مدرسه در دل خانه -خانم دکتر زهرا مهربان، دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
13- آموزشهای مجازی خود را بهتر مدیریت نماییم- خانم دکتر زهرا مهربان،دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
14- دورکاری رویکردی با آیندهای روشن - خانم دکتر زهرا مهربان،دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
15- ارزشیابی، گام آخر در ماراتون آموزش مجازی - خانم دکتر زهرا مهربان،دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
16- در روزهاي كرونايي چگونه در خانه بمانيم-خانم دكتر شکوه نوابي نژاد در گفتگوی با شبکه خبر
17- راهکارهایی برای ارتقای سلامت روانی در روزهای کرونا -دکتر حسن پاشا شریفی
18- سبک زندگی والدین در شرایط کرونایی وارائه راهکارهایی برای ارتقاء سلامت روان- دکتر غلامعلی افروز،استاد دانشگاه تهران
19- پویشِ « در خانه می مانیم» نگرشی فلسفی به پویشِ « در خانه می مانیم»- دکتر سعید بهشتی، استاد دانشگاه علامۀ طباطبائی
|