صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠١ آذر ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > ریاست > رؤساي قبلي > خانم دکتر هاجر تحریری نیک صفت > سخنراني ها > سخنراني روز پژوهش ٨٨ 
سخنراني روز پژوهش ٨٨

 

سخنراني خانم دكتر  تحريري نيك صفت
رياست محترم  پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
روز ملي پژوهش-23/9/88-سالن حجاب

 
بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب دارم.  به همه عزیزان به ویژه به وزیر محترم آموزش و پرورش خیر مقدم   می گویم ، از دبیر کل محترم شورای عالی آموزش و پرورش تشکر می کنم  که قدم رنجه کرده و مجلس ما را مزین کردند.
 
 بنده نکاتی را به نمایندگی از حضار گرامی خدمت وزیر محترم آموزش و پرورش عرض می کنم. آقای دکتر حاجی بابایی با انتخاب درست رئیس جمهور و با رأی بالایی که نمایندگان ملت به ایشان دادند و با توجه به شناختی که ایشان از مسائل  آموزش و پرورش دارند در دل همه محققان، فرهنگیان، پژوهشگران و اعضای هیأت علمی که در آموزش و پرورش خدمت می کنند یا متخصص تعلیم و تربیت هستند امید ایجاد کردند، آنچه را که الان ما انتظار داریم با انتظاری آنانی که با این وادی آشنا نبودند یکی نیست ، به جرأت می گویم گاهی اوقات ترجیح می دادم بعضی از حرف ها را اصلاً نزنم چون فکر می کردم هیچ فایده ای ندارد و اگر گفته مي شد یک حرف خوب ممکن بود ضایع شود. اما امروز می خواهم حرف هایی را که بلدم با شوق بزنم چون مطمئن هستم که می شنوند و ان شاء ا... عمل خواهند کرد.
 
 همانطوری که همگان می دانند آموزش و پرورش بستر توسعه کشور است. امروزه همه علمای علوم مختلف حتی علوم اقتصادی معتقدند پر بازده ترين سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی است و آنچه آموزش و پرورش روی آن کار و سرمایه گذاری می کند انسان است بنابراین در این راستا گام  برمی داریم. آموزش و پرورش با فراهم كردن زمینه رشد و پرورش استعداد انسان ها موجب رشد جامعه مي شود. آری، آموزش و پرورش بستر توسعه جامعه است  اما پژوهش بستر توسعه آموزش و پرورش است. این را باید بدانیم و اعتقاد و باور داشته باشیم، مقام معظم رهبری فرمودند که  دهه چهارم انقلاب دهه توسعه و عدالت است اگر به بحث پژوهش توجه کنیم آن زمان پژوهش می تواند به توسعه و برقراری عدالت کمک کند، چگونه؟ با تصمیم درستی که کارگزاران و تصمیم گیران انجام  می دهند و باعث می شوند که عدالت برقرار شود ایجاد یک جامعه علمی که  در شأن و  تراز جمهوری اسلامی ایران باشد در گرو یک نظام آموزشی کارآمد است و این پژوهش است که موجبات کارآمدی یک نظام را فراهم می کند، همانطور که همگان می دانیم در افق 1404 براساس دانایی محوری باید حرف اول را در منطقه بزنیم. بنابراین مهم ترین نهاد قانونی که در این زمینه تعهد دارد چیزی نیست جز آموزش و پرورش برای همین است که باید بهتر و درست تر به او نگریسته شود اما  جهت گیری آموزش و پرورش برای پژوهش در این دهه چه باید باشد؟
 
می دانیم دو دهه است که در کشور ما  آموزش و پرورش تحقیقاتی را به صورت رسمی در حوزه مسائل  مربوط به تعلیم و تربیت آغاز کرده است و به لطف خدا رشد قابل قبولی داشته ایم. همین عزیزانی که الان در حضورشان هستیم  نمایندگان مختلف استان ها هستند می توانم به جرأت بگوییم تا کنون هزاران تحقیق در خصوص مسائل مربوط به آموزش و پرورش انجام داده اند، اما پژوهشی  را  که در دهه سوم دنبال می کنیم علاوه بر تحقیقات از نظر کمی، توجه به  مسائل کیفی در پژوهش است، ما تنها رسالت خود را انجام تحقیقات کاربردی نمی دانیم اگر چه این رسالت اصلی ماست، اما به دنبال تحقیقات بنیادی نیز هستیم. بنابراین نباید بعضی ها اینگونه تلقی کنند که اگر نتایج بعضی از تحقیقات از لحاظ بنیادی و تئوری بر دانش بشری افزوده، آن تحقیق بی مورد بوده و فقط به تحقیقاتی باید توجه کرد که در حوزه  عمل  بشود آن را لحاظ کرد البته چون ما یک مؤسسه پژوهشی وابسته به وزارتخانه بزرگ آموزش و پرورش هستیم رسالت خود را بیشتر بر این متمرکز کردیم که تحقیقاتی را انجام دهیم که تصمیم گیران ما بتوانند از آن در عرصه عمل استفاده کنند، رسالتی را پژوهشگران برعهده دارند که من  می خواهم با اجازه شما و به خاطر کمبود وقت و احترام به وقت ارزشمند وزیر محترم  آموزش و پرورش از آنها بگذرم چون  بخشی از آن را جناب آقای محمدیان و آقای دکتر عباسپور صبح مطرح کردند.
 
من امروز می خواهم وارد حوزه هایی بشوم که دست استمداد به سمت ایشان دراز کنم و از ایشان مدد بخواهم که در جهت اعتلای آموزش و پرورش حرکت کنند و آن حرکت در حوزه مسائل مربوط به پژوهش است ما می دانیم که نظام آموزش و پرورش را باید به صورت یک سیستم یکپارچه و هماهنگ نگاه کنیم اینگونه نیست که ما فقط دانش آموزان فکور داشته باشیم که البته باید داشته باشیم و این گونه نیست که ما فقط معلمان پژوهنده و فکور داشته باشیم که باید داشته باشیم و امروز با حضور آقای وزیر از 20 نفر آنها که از بین 800  نفري که به مرحله کشوری راه پیدا کرده اند  تقدیر می کنیم و « تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل». اما آنچه را که امروز ما مطالبه داریم  کارگزار فکور و مسئول پژوهنده است ، ما می خواهیم کسانی که برای آموز ش و پرورش تصمیم می گیرند و مجریان اصلی در این سازمان هستند فکور و پژوهنده باشند و مانند یک معلم پژوهنده  که موقعیت های کلاس خود را به عنوان یک مسئله نگاه کرده و در ذهن خود سئوال ایجاد می کند ، به جمع آوری اطلاعات می پردازد و فرضیه هایی را ارائه می دهد و در عرصه های مختلف مراقبت  می کند ببیند کدام فرضیه تأیید شده تا بعد تصمیم بگیرد. انتظار از مسئولین این است که پژوهنده باشند و الفبای تحقیق را بدانند البته ما نمی گوییم که خودشان پژوهش کنند  شاید نتوانند، پژوهشگاه و موسسات پژوهشی و پژوهشگران اتاق فکر آنها هستند و وظیفه دارند که در این زمینه به آنها کمک کنند اما استدعا می کنیم دیگر تصمیمی را که پشتوانه تحقیقانی ندارد ، نگیرید، کم نیست پژوهش هایی را که پژوهشگران ما مجبورند انجام دهند که براساس تصمیمات نادرستی بوده که حال مسئله جدیدی را آفریده و باید در آن راستا پژوهش کنند، ما فاصله چندانی با 1404 نداریم بنا براين دیگر زمان آزمایش نداریم، خطا دیگر بس است. بگذارید تصمیمات از یک پشتوانه علمی برخوردار باشد .
 
انتظار ما این است که یک مسئول پژوهنده و یک کارگزار خودش به باور پژوهشی برسد و پژوهش را یک کالای لوکس نداند ، فکر نکند که هزینه کردن برای پژوهش اسراف است و صرفه جویی کردن به این معنا ست که از پژوهش بزند و برای چیزهای دیگر هزینه کند، نمی دانم می توانم بیشتر از این صحبت كنم يا خير، آقای وزیر همین قدر بدانید که از اعتبارات پژوهشی که خود شما در مجلس شورای اسلامی برای استان ها تعيين کردید 20 درصد از آن را به استان ها دادند ، آقای وزیر خودتان فرمودید که ما یک مدیریت برای سیاست گذاری در تحقیقات می خواهیم که این کاملاً درست ، علمی و به جاست اما این میسر طی نمی شود مگر اینکه شورای سیاست گذاری تحقيقات مرتب جلسات خود را به ریاست شما تشکیل دهد، حدود دو سال است که این جلسه تشکیل نشده است. باید دبیری شورای تحقیقات به جایگاه اصلی خودش برگردد، معلوم نیست ارتباط پژوهشگاه با استان ها طی اين دوسال بر چه اساسی بوده است؟ چون دبیر شورای تحقیقات نبوده است اگر به داد استان ها نمی رسيد استدعای ما این است که توجه داشته باشید کسانی را منصوب کنید و کسانی  را به کار بگمارید که مسئول فکور و پژوهنده باشند، آن وقت ما هم یک قول می دهیم آنهایی که مسئول پژوهنده هستند و اقدام پژوهی در حوزه کاری خود انجام دادند اگر سال آینده بنده زنده بودم یا هرکس دیگر جای من بود، آن زمان از مسئول پژوهنده هم مانند معلم پژوهنده تقدیر و قدردانی خواهیم کرد و تجاربشان را منتشر و اشاعه دهیم تا همگان از آن بهره ببرند.
 
این مراسمی که با این شکوه و نظم برگزار شده در سایه تلاش های همه همکاران خوب ما به ویژه دبیر محترم این ستاد جناب آقای دکتر نعمت اله متین ، اعضای محترم ستاد هفته پژوهش که نمایندگان همه معاونت ها و سازمان های وابسته بودند و همه اعضای هیأت علمی که در کمیته های مختلف داوری و پشتیبانی کردند ، در حوزه فناوری، نشر و روابط عمومی که به برگزاری این مراسم کمک کردند، از همه سپاسگزاری می کنم . از خداوند می خواهیم به ما عمر با برکت دهد و یاری مان کند در آن جهتی که مسئولیت داریم تا به خوبی و برای رضای او کار انجام دهیم . از خداوند می خواهیم کمک مان کند تا در راستای همان اهدافی حرکت کنیم  که امام راحل برای ما ترسیم کرده  و گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشیم. برای تعجیل در فرج مولایم امام زمان (ع) صلوات بفرستید.

صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك