صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
شنبه ٣١ فروردين ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز 
مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز

 

 معرفی مرکز پژوهشی آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه (تبریز):

تاريخچه

پژوهش‌های علمی-کاربردی در زمینه مسائل و مشکلات مبتلا به آموزش و پرورش به خصوص در مناطق دوزبانه، روستایی، عشایری و مرزی از اهمیتی ویژه برخوردار است و در راستای اهداف وزارت آموزش و پرورش می باشد که توجهی خاص به نشر و گسترش فرهنگ پژوهشی و تحقیقات کاربردی معطوف‌ داشته است. ‌مركز پژوهشی آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه تبریز با هدف ‌ايجاد زمينه‌هاي لازم جهت انجام پژوهش‌هاي علمي و كاربردي پيرامون مسائل و مشـكلات خاص آموزش و پرورش استان‌هاي دو زبانه كشور تأسيس شد. مركز پژوهشي تبريـز در تاريخ30/3/83 با مجوز شماره 3505/2525 موفق بـه اخـذ موافقت قطعي شوراي گسترش آموزش عـالي وزارت عـلوم، تحقيقات و فناوري گرديد و با رأی شورای گسترش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تجمیع شد و به منزله یکی از مراکز پژوهشی تابعه پژوهشگاه فعالیت می کند.

هدف

مهمترین هدف های مرکز عبارتند از:

  • ارتقای کیفیت آموزش و پرورش از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی با توجه به خصوصیات، ویژگی‌ها، موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی- اجتماعی خاص مناطق دوزبانه و چند پایه.
  •  گسترش فرهنگ استفاده از رویکردهای پژوهشی،گسترش بینش، دانش و مهارت‌های علمی و پژوهشی در بین معلمان و دانش‌آموزان در مناطق روستایی، عشایری و چندزبانه.
  •  ایجاد زمینه‌های لازم جهت انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی پیرامون مسائل و مشکلات خاص آموزش و پرورش.
  • ایجاد بستر مناسب برای اشاعه یافته‌های پژهشی از طریق نشر آثار مربوط به زمینه‌های مختلف آموزش و پرورش.

وظايف

مهمترین وظایف مرکز پژوهشی تبریز به شرح زیر است:

  1. پژوهش در زمینه مسائل گوناگون مرتبط با آموزش و پرورش مناطق دو زبانه و چند پایه در دوره‌های مختلف تحصیلی
  2. شناسايي مسائل و مشكلات پژوهشي آموزش و روش‌هاي تدريس در مناطق دوزبانه كشور  و آموزش علوم اجتماعي و مطالعات منطقه‌اي
  3. برگزاري جلسات و نشست‌هاي ارائه يافته‌ها، كرسي‌هاي نظريه پردازي در زمينه دو زبانگي و مطالعاتمنطقه‌اي
  4. ارزشیابی کیفی و کمی پژوهش‌های انجام یافته در گروه‌های پژوهشی
  5. ارائه و انتشار نتایج پژوهش‌های انجام یافته در گروه‌های پژوهشی
  6. اتخاذ تدابیر لازم و ارائه رهنمودهای مناسب برای کاربست‌های پژوهشی
  7. برگزاری همایش‌های پژوهشی به منظور اشاعه و کاربست یافته‌های تحقیقاتی
  8. ایجاد بانک اطلاعات (منابع انسانی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی) از طریق گردآوری اسناد، آمار و پیشینه‌های علمی و پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش
  9. حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری
  10. ارائه اطلاعات پژوهشی و خدمات مشاوره ای به پژوهشگران

 

ساختار مرکز

مرکز پژوهشی تبریز دارای رئیس، دو گروه پژوهشی، شورای پژوهشی مرکز و شورای گروه های پژوهشی است. همچنین این مرکز دارای یک فصلنامه با عنوان پویش است که در سال­های گذشته 11 شماره از آن چاپ و انتشار یافته است. البته، به منظور تخصصی کردن فصلنامه، عنوان آن (پویش) در جلسه شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مورخه 22/07/97 به  فصلنامه "آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه" تغییر یافت و روند اخذ درجه علمی و پژوهشی از وزارت علوم در حالی نهایی شدن است.  

 

اعضای مرکز پژوهشی تبریز:

اعضای مرکز پژوهشی تبریز

عضویت در گروه پژوهشی

شماره تماس

دکتر رضا کلانتری

سرپرست مرکز پژوهشی تبریز

گروه آموزش و روش­هاي تدريس در مناطق چند زبانه

35576794-041

دکتر احمد محمودزاده

گروه آموزش و روش­هاي تدريس در مناطق چند زبانه

35538277-041

دکتر سعید عارف نژاد

گروه علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای

35576795-041

دکتر یحیی رهروی

گروه علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای

35562614-041

آدرس پستی مرکز پژوهشی تبریز

تبریز-خیابان شریعتی جنوبی-کوچه والمان- کد پستی       5137863785                

 

اعضای شورای پژوهشی مرکز عبارتند از:

دکتر رضا کلانتری، دکتر یوسف ادیب، دکتر رحیم بدری، دکتر اسداله خدیوی، دکتر زرین دانشور، دکتر رسول رضایی، دکتر اسماعیل مختاری، دکتر احمد محمود زاده، دکتر سعید عارف نژاد، دکتر یحیی رهروی

شورای پژوهشی گروه آموزش و روش­هاي تدريس در مناطق چند زبانه:

 (دکتر رضا کلانتری، دکتر احمد محمودزاده، دکتر کامیار قهرمانی فرد،  دکتر جلیل باباپور، دکتر هما رحمانی ، دکتر اسماعیل صفایی اصل، دکتر رحمان مشتاق مهر و یک نفر نماینده از وزارت)

شورای پژوهشی گروه علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای:

(دکترسعید عارف نژاد، دکتر یحیی رهروی، سرکار خانم فریده حقایی، دکتر اسداله خدیوی، دکتر محمد عظیمی، دکتر فتانه حاجیلو، دکتر محمدباقر علیزاده اقدم و یک نفر نماینده از وزارت)

 

گروه‌های پژوهشي

گروه های پژوهشی مرکز تبریز عبارتند از:

1- گروه آموزش و روشهاي تدريس در مناطق چند زبانه

 اهداف

مهمترین هدف های گروه پژوهشی بر اساس اساسنامه مرکز عبارتند از:

  • پژوهش در زمینه مسائل مرتبط با تعلیم و تربیت در مناطق دو یا چند زبانه در دوره های مختلف تحصیلی.
  • انجام پژوهش در راستای شناسایی مسائل و نیازهای آموزشی معلمان و فراگیران در مناطق چند زبانه و ارائه راه کارهای علمی در این خصوص.
  • نظم و جهت دهی صحیح و مناسب به فرآیند یاددهی و یادگیری در  مناطق چند زبانه با یاری جستن از اصول و مبانی نظری زبانشناسی و علوم تربیتی و سنجش.
  • انجام پژوهش و ارائه روش های تدریس متناسب با مناطق چندزبانه در دوره های مختلف تحصیلی با اساس تحقیقات مربوط به چند زبانگی.
  • شناسایی فرصت های آموزشی و پرورشی در مناطق چندزبانه.
  • شناسایی چالش ها و مشکلات دانش آموزان در مناطق چند زبانه در خصوص محتوای آموزشی، روشهای تدریس و ارزشیابی.
  • پیشنهاد و ارائه اولویت های پژوهشی مرتبط با تحقیقات چندزبانگی.
  • کاربست نتایج پژوهشی مرتبط با تحقیقات چندزبانگی.
  • بر قراری ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی، پژوهشی جهت ترغیب این مراکز برای انجام پژوهش در این حوزه.
  • حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری مرتبط با موضوع چندزبانگی.

 وظایف:

  • بررسی و نیاز سنجی زمینه های پژوهشی و اولویت های پژوهشی و پیشنهاد طرح های تحقیقاتی به گروه
  • پیگیری تعیین اولویت های پژوهشی گروه مربوطه
  • پیگیری امور مربوطه به طرح های پژوهشی و مکاتبات گروه
  • پیگیری فرایند تصویب حمایت از پایان نامه های دانشجويی كارشناسي ارشد و دکتری
  • پیش بینی همایش های بین المللی و ملی در حوزه تعلیم و تربیت در مناطق چندزبانه
  • همکاری در اجرای همایش ها، نشست ها و کارگاه ها
  • حمایت و همکاری در جهت تدوین، تالیف و ترجمه کتاب
  • تهیه بانک اطلاتی از متخصصین و پژوهشگران و گروه های آموزش مشابه در حوزه مربوطه
  • شناسایی مجلات ترویجی، علمی-پژوهشي وScopus  و ISI
  • انجام طرح های تحقیقاتی در خصوص اهداف گروه و مرکز پژوهشی:
  • پژوهش در زمینه آموزش زبان فارسی به عنوان زبان رسمی کشور به صورت مطلوب در مناطق چند زبانه
  • پژوهش و همکاری در زمینه برنامه درسی تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان مناطق چند زبانه
  • پژوهش در زمینه مشکلات و آسیب های تدریس در مناطق چندزبانه
  • پژوهش در خصوص  محتوای مناسب برای دانش آموزان پیش دبستانی مناطق چندزبانه
  • پژوهش و همکاری در زمینه آموزش ضمن خدمت معلمان شاغل در آموزش و پرورش مناطق چند زبانه
  • پژوهش و همکاری در طراحی و تدوین برنامه جامع زبان آموزی برای مناطق چند زبانه
  • تدوین مقاله در حوزه  موضوعات گروه و ارائه در همایش های ملی و یا درج آن در فصلنامه های تخصصی،ترویجی و پژوهشی و پژوهشنامه ها و مجلات معتبر
  • تدوین مجموعه ای از نتایج پژوهشی های انجام یافته مرتبط و ارسال جهت کاربست یافته ها
  • بررسی و اعلام دوره های آموزشی و پژوهشی مورد نیاز  برای کارکنان درجهت توانمند سازی
  • تهیه وتنظیم پیش نویس مکاتبات گروه ،تنظیم اولیه قرار دادهای پژوهشی
  • تشکیل پرونده جهت بایگانی ونگهداری سوابق نامه ها
  • تدوین ساختار و آیین نامه ها و مقررات جهت تسهیل امر تعلیم و تربیت در مناطق چند زبانه
  • تنظیم گزارش سالیانه فعالیت های پژوهشی گروه
  • همکاری در برگزاری جلسات عادی ، فوق العاده ، شوراهای پژوهشی ، سمینارها و همایش ها
  • بررسی و اظهار نظر راجع به توان پژوهشی پژوهشگران
  • انجام سایر امور ارجاعی مرکز پژوهشی و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

در ذیل به چند نمونه از ماموریت های گروه پژوهشی آموزش و روش­هاي تدريس در مناطق چند زبانه به صورت مبسوط اشاره می شود:

1- پژوهش جهت ارتقای کیفیت آموزش و پرورش با توجه به شرایط خاص مناطق چند زبانه

ايران كشوري باتنوع زبانی، فرهنگی، گويش­ها و خرده فرهنگ­های ارزشمندی است. در نظام آموزشی کشور عزیز ما ایران، زبان فارسی به عنوان زبان مشترک و رسمی کشور، زبان آموزش و وسیله انتقال مفاهیم موضوعات درسی هست. تقویت زبان­آموزی فارسی ضمن احترام به زبان مادری کودکان می­تواند در ارتقاء برنامه درسی مصوب و فعالیت­های آموزشی و تربیتی دانش آموزان بسیار کمک کننده باشد. نتایج تحقیقات در استان­های دوزبانه کشور نشان می­دهد در این استان­ها میانگین مردودی و ترک تحصیلی مخصوصا در دوره ابتدایی نسبتا بیشتر است. از طرف دیگر جایگاه آموزش و پرورش ایران در مطالعات بین المللی مانند پیشرفت سواد خواندن (پرلز)  باید ارتقاء یابد. عوامل و متغیرهای زیادی در محیط خانه، کلاس و مدرسه در پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان دخیل هستند که از جمله مهم­ترین آنها موضوع دوزبانگی است. این احتمال وجود دارد که یکی از علل افت تحصیلی دانش­آموزان و تکرار پایه مخصوصا در مناطق دوزبانه، مشکل در آموزش زبان فارسی و به تبع آن نارسایی در یادگیری دانش آموزان باشد. یکی از وظایف این گروه پژوهشی شناسایی نیازها، ویژگی­ها و مسائل تعلیم و تربیت مناطق چندزبانه کشور می باشد.

 

2- پژوهش در حوزه پیش دبستانی در مناطق دوزبانه

در راستای اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین مبنی بر توانمندسازي دانش آموزان ساكن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها و عشاير كوچ­نشين و همچنين مناطق دوزبانه با نيازهاي ويژه از طریق تعمیم دوره پیش­دبستانی، این مرکز پژوهشی فعالیت­های پژوهشی مختلفی را در این زمینه انجام می­دهد تا  به حل بخشی از مسائل آموزشی و تربیتی کودکان این مناطق کمک نماید. همچنین با توجه به اساسنامه دوره پیش دبستانی و مفاد و چارچوب برنامه و فعالیت­های آموزشی و پرورشی این دوره یکی از اصول مهم توجه به تفاوت­های فردی با توجه به شرایط فرهنگی و بومی کودکان و پرورش مهارت­های زبان فارسی است. مطالعه و تحقیق در این زمینه و ایجاد شرایط مناسب برای تحقق عدالت آموزشی و کاهش افت تحصیلی از طریق انجام پژوهش و ارائه کاربست جز ماموریت اصلی این مرکز پژوهشی می­باشد. 

 

1-  طراحی و  پیشنهاد  محتوای مناسب برای دانش آموزان پیش دبستانی مناطق چندزبانه

گذراندن دوره پیش دبستانی می­تواند عامل پیش بینی کننده موثری در دوره­های بعدی تحصیل ­باشد. تعداد قابل توجهی از کودکان پنج ساله در دوره پیش دبستانی شرکت می­کنند. با لحاظ کردن انعطاف پذیری برنامه درسی در این دوره، پیش دبستانی فرصت مناسبی را برای مدیران نظام تعلیم و تربیت ایجاد می­کند تا با مداخله صحیح و علمی بتوانند برنامه­های لازم زبان آموزی را اجراء و عملیاتی نمایند. یکی دیگر از ماموریت­های این مرکز رصد تحولات، طراحی الگو و پیشنهاد محتوای مناسب برای دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دوزبانه کشوراست.

2- آموزش معلمان شاغل در آموزش و پرورش مناطق چند زبانه

در برخی مناطق، معلمانی که در دوره ابتدایی تدریس می­کنند، با روش­های تدریس در مناطق دو یا چند زبانه آشنایی کمتری دارند و در برخی موارد آموزش خاصی را در این زمینه دریافت نمی­کنند. تخصصي كردن آموزش در مناطق چند زبانه در سطح تربيت معلم و برگزاری دوره های ضمن خدمت روش­های تدریس در مناطق دو یا چند زبانه حركتي به سمت افزايش مهارت­هاي دانشجو معلمان و معلمان در اين حوزه است. قطعاً با درکِ درست از چالش های تعلیم و تربیت در مناطق چند زبانه، مي­توان شيوه­هاي بهتري جهت تدریس طراحي و عملیاتی نمود. انجام پژوهش در این خصوص نیز یکی از وظایف این گروه پژوهشی می باشد.

اعضای گروه:

دکتر رضا کلانتری

دکتر احمد محمودزاده

 

2-گروه پژوهشی آموزش علوم اجتماعي و مطالعات منطقه اي

هدف

مهمترین هدف گروه پژوهشی علوم اجتماعی و مطالعات منطقه­ای عبارتست از تحقيق وپژوهش در زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي به صورت اعم و انجام مطالعات در قلمرو جامعه شناسي و مسائل اجتماعي و منطقه­ای با تاکيد بر مشکلات دانش آموزان مناطق مرزی و روستایی عشایری و مدارس چندپایه به طور اخص.

وظایف

1-انجام پژوهش هاي کاربردی در زمینه های زیر:

  • پژوهش در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي
  • بررسي مسايل و مشکلات اجتماعی دانش آموزان
  • سنجش اثر بخشي فعاليت­ها و برنامه­های اجتماعي، سياسي در حوزه آموزش و پرورش
  • پژوهش در زمینه دست آوردها و تجربه­های آموزشی - پرورشی سایر کشورها
  • شناسایی فرصت های آموزشی و پرورشی در کلاس های چندپایه و مدارس روستایی و عشایری و مناطق مرزی

2- شناسایی چالش ها و مشکلات کلاس های چندپایه و مدارس روستایی و عشایری و مناطق مرزی، شامل مسائل و مشکلات در زمینه محتوای آموزشی، روش های آموزش و ارزشیابی، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات آموزشی و پرورشی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل

3- بررسی و شناسايی و رفع‌ نيازهای تحقيقاتی آموزش و پرورش در حوزه­ی مربوطه

4- پیشنهاد اولویت­های پژوهشی مرتبط

5- کمک به کاربست و اشاعه نتایج پژوهش های مرتبط

6- ايجاد ارتباط‌ فعال‌ و سازنده‌ با ساير موسسات‌ و مجامع‌ دانشگاهی و علمی و پژوهشی در داخل‌ و خارج‌ از كشور جمهوري اسلامي ايران در‌چهارچوب‌ مقررات‌ و ضوابط‌

7- حمایت از پایان نامه های ارشد و دکتری و مقالات علمی پژوهشی مرتبط

8- توسعه اقدام پژوهی در بین معلمان مدارس مناطق مرزی، روستایی و عشایری و کلاس­های چند پایه

9- بهره‌گيری از آخرين‌ نتايج‌ تحقيقات‌ و پيشرفتهای علمی در كليه مراحل‌ پژوهشی در جهت‌ توسعه‌ اهداف‌ پژوهشكده‌

10- برگزاری همايش­ها و مجامع‌ علمی داخل ايران‌ و بين‌المللی با مشاركت‌ و همكاری ديگر موسسات‌ پژوهشی و آموزشی در موضوعات‌ مرتبط‌ با وظايف‌ گروه

11- برگزاری نشست­های تخصصی متناسب با اهداف گروه

12- گردآوری اسناد و مدارك‌ علمی براي‌ مطالعه‌ و تحقيق‌ در زمينه‌ فعاليت­های گروه

13- تاليف‌ و ترجمه متون‌، آثار و نشريات‌ علمی و پژوهشی متناسب‌ با اهداف‌ گروه

14- برگزاری کارگاه­های آموزشی متناسب با اهداف گروه

15- انجام‌ خدمات‌ مشاوره‌ای در زمينه‌ برنامه‌های تحقيقاتی مورد نظر

16- همکاری اطلاعاتی و تخصصی با دیگر گروه های پژوهشی در پژوهشکده و پژوهشگاه و انجام تحقیقات مشترک و بین گروهی

17- شناسایی و جلب همکاری پژوهشگران برای انجام پژوهشهای مربوط به گروه

18- نظارت بر اجرای طرح های مصوب پژوهشی

19- تهیه گزارش های فصلی و سالانه

20- تشکیل شورای پژوهشی گروه و تشکیل جلسات به طور مرتب

 

اعضای گروه:

دکتر سعید عارف نژاد

دکتر یحیی رهروی

 

در ذیل به چند نمونه از ماموریت های گروه پژوهشی علوم اجتماعي و مطالعات منطقه‌اي به صورت مبسوط اشاره می شود:

1- بررسي مسايل فرهنگی-اجتماعی دانش آموزان مناطق مرزی

با توجه به ویژگی­های خاص مناطق مرزی، دانش­آموزان این مناطق ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند. برخی از این مشکلات نیازمند اقدامات مداخله‌گرانه هستند. نمونه­هایی مثل شکل­گیری و فعالیت گروه­های اجتماعی در فضای مجازی، رسانه­های صوتی و تصویری بیگانه قابل دریافت از طریق ماهواره، بحث هویت و.... مسائلی هستند که آموزش و پرورش مناطق مرزی بیشتر با این موضوعات درگیرند.  عدم آشنائی اولیا و مربیان با نیازها و ویژگی های نوجوانان از عوامل بوجود آمدن مشکلات دانش آموزان مخصوصا در مناطق مرزی هستند که نیاز به پژوهش و تحقیق دارند. 

2- پژوهش در زمینه مسائل تعلیم و تربیت در مناطق روستائی و عشایری

مناطق روستائی و عشایری به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی از مناطق شهری متمایز بوده و به همین دلیل دارای مسائل و نیازهای خاص آموزشی و تربیتی می باشند. لذا یکی از وظایف گروه، شناسایی نیازها، ویژگی­ها و مسائل تعلیم و تربیت در مناطق روستائی و عشایری کشور می باشد.

3- پژوهش در حوزه مشکلات، روش های آموزش و مدیریت کلاس های چند پایه

در نظام آموزشی کشور ما و حتی کشورهای پیشرفته وجود کلاس های چند پایه واقعیتی اجتناب ناپذیر است، شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانش آموزی ، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری و وجود مشکلات و مسائل متعدد مادی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاس های تک پایه محدود می سازند. انجام پژوهش های متعدد جهت بررسی فرآیند یادهی یادگیری در کلاس های چندپایه و مشکلات روش های موجود تدریس و مدیریت کلاس های چند پایه لازم است.

4- پژوهش در زمینه کاهش بی سوادی در مناطق روستایی و عشایری

یکی از مهم ترین وظایف آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی پوشش تحصیلی تمام کودکان واجب التعلیم می باشد. برای دستیابی به این هدف، بعد از تهیه آمار و اطلاعات باید در حوزه نظری و در میدان عمل، موانع تحصیل کودکان شناسایی و طبقه‌بندی و برای هریک راه‌حل‌های متفاوتی اندیشیده شود.موانع فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی، سازمانی و فردی از عوامل عدم ورود به مدرسه یا ترک تحصیل کودکان است. در ایران خروج کودکان از چرخه تحصیل مخصوصا در مناطق روستایی، عشایری و محروم به آسانی صورت می‌گیرد.. بنابراین انجام پژوهش در زمینه کاهش بی­سوادی در مناطق روستایی و عشایری و مناطق محروم لازم و ضروری است.

 فصلنامه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه

مقدمه

مرکز پژوهشی تبریز با دو گروه پژوهشی آموزش علوم اجتماعي و مطالعات منطقه‌اي و آموزش و روش­هاي تدريس چند زبانه که در اختیار دارد تنها مرکز پژوهشی در سطح کشور است که در خصوص مسائل مدارس روستایی، عشایری، کلاس­های چندپایه و چندزبانه فعالیت پژوهشی انجام می­دهد. عناوین هر دو گروه این مرکز ماهیت بین رشته­ای داشته و دانشگاه­های کشور، این دو موضوع را به عنوان رشته تحصیلی مستقل برگزار نمی­کنند. افزون بر این، در ایران هیچ فصلنامه ترویجی یا علمی-پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه چاپ و منتشر نمی شود. در حالی که در سطح بین الملل چندین مجله معتبر در حوزه تعلیم و تربیت چند زبانه و آموزش و پرورش روستایی و مرزی وجود دارد که به چاپ مقالات در این خصوص می پردازند.  بنابراین چاپ این فصلنامه با تمرکز بر انتشار مقالات حوزه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه باعث اشاعه بهتر یافته­های پژوهشی انجام یافته در این مرکز خواهد شد و باعث خواهد شد گفتمان قوی­تری در این زمینه شکل بگیرد.  همچنین دانشجویان و اساتید علوم تربیتی را تشویق به انجام پروژه های تحقیقاتی در این موضوعات خواهد نمود. این فصلنامه می تواند حلقه ارتباط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و جامعه دانشگاهیان باشد و تبدیل به ابزاری شود تا بتوان نظرات و ایده های آنان را در خصوص مسائل آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه به شکل بهتر و شایسته تر در این فصلنامه منعکس نمود. 

از اولویت های بسیار مهم مرکز پژوهشی تبریز، چاپ فصلنامه و اخذ درجه علمی-پژوهشی و تشکیل منظم جلسات اعضای هیات تحریریه می باشد. چاپ این مجله موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار علمی مرکز پژوهشی روستایی، عشایری و چندزبانه می شود و با اخذ درجه علمی-پژوهشی تاثیرگذاری این مرکز در آموزش و پرورش و نهادهای علمی کشور بیشتر خواهد شد.

فرصت ها، تهدیدها و مسائل و مشکلات زیادی در استان های دوزبانه و مناطق مرزی کشور وجود دارد که بخشی از آن متوجه آموزش و پرورش است. نتایج تحقیقات انجام شده در آموزش و پروش استان­های دوزبانه مانند آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، ایلام و ...، با توجه به یافته های مجموعه مقالات سمینار بررسی ابعاد دوزبانگی(1371) و مجموعه مقالات همایش دوزبانگی و آموزش(1390) نشان می­دهند در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای مرزی کشور، افت تحصیلی، بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل در دوره ابتدایی مخصوصاً در سال­های اولیه بیشتر است. رویکرد جدید مرکز پژوهشی تبریز چاپ و انتشار فصلنامه­ای است که بر پذیرش مقالاتی تمرکز داشته باشد که به این موضوعات می پردازند.

با عنایت به موارد فوق و نظر به اینکه، مرکز پژوهشی تبریز، تنها مرکز علمی در نظام تعلیم و تربیت کشور است که در خصوص مسائل مدارس روستایی، عشایری، کلاس های چند پایه و مناطق چند زبانه به صورت منظم کار پژوهشی انجام می­دهد و شامل دو گروه پژوهشی با همین عناوین می باشد، جهت دستیابی به نتایج تحقیقات مرتبط و ترویج و اشاعه آن،  ترغیب اساتید، دانشجویان و پژوهشگران توانمند کشور به امر پژوهش­های مرتبط با وظایف این مرکز، تدوین و ارسال مقاله، جهت بخشی تحقیقات و درنهایت ایجاد بستر و زمینه­ی لازم برای کاربست نتایج تحقیقات در حوزه­های مختلف آموزش و پرورش چندزبانه و روستایی و عشایری، لازم است فصلنامه و یا حداقل دوفصلنامه این مرکز چاپ و انتشار یابد.

علاوه بر بهره­مندی پژوهشگران داخل کشور از مقالات چاپ شده در این فصلنامه، جهت دسترسی علاقه مندان و پژوهشگران خارجی به یافته­های پژوهشی انجام شده در آموزش و پرورش ایران، علی الخصوص در حوزه آموزش و پرورش روستایی- عشایری و چندزبانه، به همراه چاپ مقالات به زبان فارسی، چاپ چکیده مبسوط 1000 کلمه­ای انگلیسی نیز با استفاده از توانمندی همکاران مرکز پژوهشی تبریز و با استفاده از ظرفیت­های علمی هیات تحریریه و شورای پژوهشی این مرکزامکان پذیر است.

محور هاي مقالات :

دریافت مقالات ، ارزیابی،  چاپ و انتشار مقالات علمی و پژوهشی در حوزه های ذیل:

  1. پژوهش های نظری و کاربردی پیرامون آموزش و پرورش روستایی، عشایری، چندزبانه و کلاس های چندپایه؛
  2.  جهت بخشی به تحقیقات  آموزش و پرورش مناطق چندزبانه، روستایی، عشایری و کلاس های چند پایه؛
  3. برنامه­های تربیت معلم در خصوص مناطق چندزبانه، روستایی، عشایری و کلاس های چند پایه؛
  4. بررسی مسائل فرهنگی-اجتماعی، منطقه­ای و قومیت­ها در آموزش و پرورش مناطق مرزی و روستایی، عشایری؛
  5. پیامدهای شناختی، روانشناختی و عاطفی چندزبانگی در آموزش و پرورش؛
  6. آینده پژوهی و آینده­نگاری در حوزه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری؛
  7. ارزشیابی و اعتبارسنجی تحقیقات در حوزه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری؛
  8. فراتحلیل و سنتزپژوهی در حوزه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری؛
  9. جایگاه چندزبانگی و آموزش و پرورش روستایی، عشایری در اسناد بالادستی( سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملّی)؛
  10. مطالعات تطبیقی بین­المللی و بررسی جایگاه آموزش و پرورش مناطق چندزبانه و روستایی- عشایری کشور در دنیا.

 

عناوین فصلنامه:

جهت دستیابی به اهداف فوق و اخذ موافقت وزارت علوم برای اعطای درجه علمی، عنوان­ تخصصی ذیل در جلسه شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مورخه 22/07/97 برای فصلنامه پیشنهاد گردید:

فصلنامه علمی و پژوهشی "آموزش و پرورش روستائی، عشایری و چندزبانه"

The Quarterly Journal of

Rural, Nomadic and Multilingual Education

 

معرفی سردبیر و اعضای هیات تحریریه فصلنامه: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

صاحب امتیاز: سازمان پژوهش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مركز پژوهشي آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه تبريز

مدیر مسئول: دکترفرهاد كريمي

سردبیراول: دکترجلیل باباپور خیرالدین، استاد دانشگاه تبریز

مدیر داخلی: سعید عارف‌نژاد

اعضاي هیأت تحریریه:

دکتر کریمی                                                         

فرهاد

روانشناسی تربیتی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دکتر تورانی

حیدر

مدیریت آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دکتر ادیب

یوسف

استاد  برنامه درسی دانشگاه تبریز

دکتر عشایری                   

حسن               

استاد علوم اعصاب شناختی دانشگاه ایران

دکتر باباپور خیرالدین

جلیل

استاد روانشناسی دانشگاه تبریز

دکتر بنی فاطمه

حسین

استاد جامعه­شناسی دانشگاه تبریز

دکتر حسینی نسب

سید داوود

استاد روانشناسی دانشگاه تبریز

دکتر آژیده

پرویز               

استاد زبان انگلیسی دانشگاه تبریز

دکتر خدیوی

اسداله

استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان

دکتر عارفی

مرضیه

استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه اورمیه

دکتر مقیمی فیروزآباد

معصومه

استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان

دکتر کلانتری

رضا

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

عارف نژاد

سعید

پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 

مدیر اجرایی: احمد محمودزاده

ویراستار فارسی: یحیی رهروی

مترجم مقالات به انگلیسی: دکتر رضا کلانتری

صفحه آرایی: مریم کاظمی

طراح جلد: مهندس نورعلی قربانی


گزارش عملکرد مرکز 

 

 

 

صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك