جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 1660
بازديدکنندگان امروز : 1007
کل بازديدکنندگان : 13125591
بازديدکنندگان آنلاین : 2
زمان بارگزاری صفحه : 0/1250 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > پژوهشكده اوليا و مربيان(خانواده) > چكيده ٣ 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

چكيده ٣
چكيده:

اين تحقيق با عنوان: «شناسايي و كاربرد ضرب‌المثل‌هاي فارسي مرتبط با اصول آموزش خانواده، در سال 1385 توسط محمد مخاطب با نظارت دكتر محمدرضا سنگري و حمايت پژوهشكده اوليا و مربيان (خانواده) ـ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام شد.
هدف كلي اين تحقيق، شناسايي، جمع‌آوري، انتخاب، طبقه‌بندي و مجموعه‌سازي ضرب‌المثل‌هاي فارسي مرتبط با اصول آموزش خانواده بود. براي رسيدن به اين هدف و همچنين هدف‌هاي ويژه آن، سوال‌هاي زير مطرح شد:
1- عنوان درست، تنه اصلي و واژگان كليدي هر ضرب‌المثل‌ چيست؟ و مفهوم و كنايه آن كدام است؟
2- ضرب‌المثل‌هاي فارسي مرتبط با حوزه‌هاي ازدواج وتشكيل خانواده، انواع و اشكال خانواده، ويژگي‌ها و كاركردهاي خانواده، نقش‌ها و روابط خانواده، اقتصاد و مديريت خانواده، بهداشت و تنظيم خانواده، آموزش و تربيت فرزندان در خانواده، حقوق و قوانين خانواده، دين و اخلاق در خانواده و آسيب‌هاي خانواده كدامند و كاربرد آنها در آموزش خانواده چگونه است.
روش انجام تحقيق، تحليل محتوا بود. جامعه آماري اين تحقيق، كليه كتاب‌ها، منابع، اسناد و مدارك معتبر مربوط به ضرب‌المثل‌هاي فارسي مرتبط با اصول آموزش خانواده بود. ابزارهاي جمع‌آوري اطلاعات اين تحقيق، «سياهه حوزه‌‌ها و ابعاد خانواده، برگه مشخصات هر ضرب‌المثل‌، برگه مشخصات موضوعات موجود در هر حوزه و برگه مشخصات اصول آموزش خانواده» بود. براي تعيين اعتبار و روايي ابزارها از نظرات اساتيد، صاحب‌‌نظران رشته‌هاي ادبيات فارسي، جامعه‌شناسي خانواده و جامعه‌شناسي ادبيات بهره‌گيري شد. در روش تجزيه و تحليل اطلاعات از، فراواني، درصد و جداول و نمودارها استفاده شد كه بخشي از روش تجزيه و تحليل توصيفي محسوب مي‌شود. برخي از نتايج آن عبارت بودند از:
1- براي حدود 557 ضرب‌المثل‌هاي فارسي شناسايي شده، عنوان درست ضرب‌المثل‌، موضوع و كنايه، شرح و كاربرد هريك تهيه و ارايه شد.
2- ضرب‌المثل‌ها از نظر ريشه به دسته‌هايي از جمله: ريشه مذهبي، ريشه عرف نيكو، ريشه داستاني، ريشه شعر و از اين قبيل تقسيم شد.
3- مشخص شد، ضرب‌المثل‌هاي فارسي داراي ريشه‌هاي مذهبي و عرف نيكو همواره داراي اعتبار و ارزش هستند و با گذشت زمان نه تنها اعتبار و ارزششان كم نمي‌شود، بلكه بر اعتبار و ارزش آنها افزوده مي‌شود.
4- مشخص شد، برخي از ضرب‌المثل‌هاي فارسي مرتبط با حوزه‌هاي خانواده بايد با دقت و تامل و در محدوده‌اي خاص استفاده شوند.
5- مشخص شد، دسته‌اي از ضرب‌المثل‌ها با گذشت زمان اعتبار و ارزش خود را از دست مي‌دهند و نه تنها ارزش و اعتبار ندارند، بلكه بر افزايش ناهنجاري‌ها و به عبارتي آسيب‌ها دامن مي‌زنند.
6) در پايان توصيه شد، ضرب‌المثل‌هايي كه ريشه ديني و عرف نيكو دارند، چون كاملاً با اصول و مباني آموزش خانواده مرتبط هستند، بيش از ساير ضرب‌المثل‌ها و در اولويت اول در خانواده‌ها به‌كار روند و نيز توصيه شد، هنگام آموزش و استفاده از ضرب‌المثل‌ها از طرح درس و روش‌‌هاي ياددهي، يادگيري مناسب و نوين استفاده شود و ...
 
© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.