جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 2340
بازديدکنندگان امروز : 343
کل بازديدکنندگان : 13361477
بازديدکنندگان آنلاین : 4
زمان بارگزاری صفحه : 0/1158 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > پژوهشكده تعليم و تربيت > دفتر انديشه هاي امام  > ١ 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

١
پژوهشگاه آموزش و پرورش
پژوهشكده تعليم و تربيت
خلاصه گزارش طرح پژوهشي

تحليل محتواي مطالب درج شده در رابطه با نحوه ارائه انديشه‌ها و معرفي شخصيت حضرت امام خميني(ره) در كتاب‌هاي درسي دوره دبستان

مجري طرح: جناب آقاي دكتر سيد كاظم اكرمي

ناظر طرح: آقاي دكتر حسن ملكي

همكاران مجري: خانم كبري كلاري
خانم دكتر حكيم‌زاده

پاييز 1386
در اين طرح، وضع موجود كتاب‌هاي درسي از جهت ميزان و چگونگي درج انديشه‌ها و معرفي شخصيت حضرت امام‌(ره) مورد بررسي قرار مي‌گيرد و با مشخص‌شدن نارسايي‌ها و نواقص، پيشنهادات براي تحقق وضع مطلوب ارائه مي‌شود.
دو هدف اساسي زير در اين تحقيق مورد توجه است:
1- آگاهي از وضع موجود كتاب‌هاي درسي دوره‌ي ابتدايي از جهت چگونگي معرفي شخصيت و ارائه انديشه‌هاي حضرت امام (ره).
2- تعيين راه‌كارهاي مناسب جهت معرفي بهتر و مناسب‌تر شخصيت و ارائه انديشه‌ها و افكار و سيره حضرت امام‌(ره) به نحو مطلوب در كتاب‌هاي درسي دوره‌ي ابتدايي با توجه به اصول برنامه‌ريزي درسي.
جامعه آماري تحقيق را كليه كتاب‌هاي درسي دوره‌ي ابتدايي تشكيل مي‌دهد. کتاب‌ها از حيث عناوين و مطالب مرتبط با موضوع نحوه ارائه انديشه‌ها و معرفی شخصيت حضرت امام خمينی(ره) در کتاب‌های درسی" بررسی شد و تعداد عناوين موجود شمارش شدند.
روش تحقيق توصيفي و به صورت تحليل محتوا مي‌باشد و براي جمع‌آوري اطلاعات و استخراج مطالب مربوط به حضرت امام(ره) در كتاب‌هاي درسي از جدول تحليل محتوا استفاده شده است.
براي تجزيه و تحليل اطلاعات از روش‌هاي توصيفي و استنباطي استفاده شده است. در قسمت توصيفي از جداول و نمودارها براي توصيف فراواني مفاهيم مطرح شده در هر كتاب، فراواني مطرح شده هر مفهوم در همه كتاب‌ها، فراواني‌هاي مورد مشاهده و فراواني مورد انتظار استفاده شده است. همچنين فراواني هر مؤلفه در كل كتاب‌ها با درصد و رتبه آن نيز بوسيله جداول توصيف شده است.
براي پاسخ به سؤال پژوهش در مورد معنادار بودن فراواني‌هاي مشاهده شده براي اثبات يا رد سؤال‌هاي مورد نظر از آزمون آماري مجذور كا (x2) استفاده شده است.
اجراي اين طرح مراحل پاياني خود را طي مي‌كند.
© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.