جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 2154
بازديدکنندگان امروز : 712
کل بازديدکنندگان : 12699196
بازديدکنندگان آنلاین : 2
زمان بارگزاری صفحه : 0/1559 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > پژوهشكده تعليم و تربيت > گروه اندازه گيري و ارزشيابي آموزشي > ٣ 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

٣
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

پژوهشكده تعليم و تربيت

گروه اندازه‌گيري و ارزشيابي آموزشي
گزارش ارزشيابي آئين‌نامه‌هاي آموزشي دوره راهنمايي و متوسطه در آموزش از راه دور
پژوهشگر:
مسعود كبيري
ناظر:
ايرج خوش‌خلق

 

چكيده
 ارزشيابي از آئين نامه هاي آموزشي دوره راهنمايي و متوسطه در آموزش از راه دور موضوع اين مطالعه را تشكيل مي دهد. براي بررسي اين آئين نامه‌ها متناسب اهداف آئين نامه ها كه توسط شوراي عالي تصريح شده بود با محتواي آئين نامه ها با وضعيت اجراي آئين نامه ها با شناسايي نگرش و نظر افراد درگري با آئين نامه‌ها و تربيك نظرات افراد در مورد ماده هاي آئين نامه مورد توجه قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از روش‌هاي پرسشنامه‌هاي نظرسنجي، مشاهده و مصاحبه با مديران مدارس از نمونه هاي دانش آموزان، دبيران، مديران و كارشناسان آموزش از راه دور گردآوري گرديد. تعداد 273 دانش آموز، 66 دبير، 15 مدير در دوره راهنمايي و 385 دانش آموز، 63 دبير و 14 مدير دوره متوسطه به همراه 14 كارشناس نمونه هاي اين پژوهش را تشكيل مي دادند. اين تعداد از 15 مركز آموزش از اره دور در هر دوره به صورت نمونه‌گيري تصادفي چند طبقه‌اي و از 5 استان گيلان، كردستانف خراسان جنوبي، بوشهر و شهر تهران انتخاب شدند. نتايج اين مطالعه نشان داد كه اهداف "افزايش پوشش تحصيلي" و "تلاش براي برطرف كردن كم سوادي و ارتقاء سطح تحصيلات عمومي كشور" بيش از ساير اهداف در آئين نامه هاي دوره راهنمايي و متوسطه مورد توجه بوده و اهداف "جلب مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش" بالا بردن سطح تحصيلات عمومي جامعه" و "تنوع بخشي در روش‌ها براي جذب فراگيران خارج از كشور" در آئين نامه هاي مذكور مورد توجه قرار نگرفته بودند. آئين نامه دوره راهنمايي در بيشتر موارد به طور مناسبي اجرا گرديده بود ولي در مواردي چون محاسبه نمره كل براساس  نمرات ارزشيابي مستمر و انتقال دانش آموزان به درستي انجام نشده بود. با اين حال عدم اجراي مناسب در آئين نامه متوسطه بيشتر بود كه در آن جمله مي توان به تاريخ بسته شدن دفتر ثبت نامف برگزاري امتحانات تعيين رشته، برخورد با غائبين غيرموجه در امتحانات، موضوع آموخته هاي خارج از مدرسه، برگزاز نشدن امتحانات انتخابي به صورت غيركتبي، برگزاري امتحانات جبراني براي غائبين موجه و محاسبه نمره انضباط در معدل دروس اشاره كرد. بررسي نظرات درگير با آئين نامه نيز نشان مي‌دهد كه بيشتر گويه ها و آئين ناه هاي دوره متوسطه و راهنمايي نظر موافق افراد درگير در آئين نامه روبرو شدند. تنها در برخي از داده ها معني داري نظرات موافق از نظر مهارتي تائيد نگرديد.
تركيب دگرسيوني اين نظرات نشان داد كه نسبت به آئين نامه دوره راهنمايي نگر ش مثبتي وجود داشت. چنين وضعيتي در مورد آئين نامه دوره متوسطه نيز صادق بود ولي برخي از ماده هاي آن با استقبال گروه هاي درگير با آئين نامه مواجه نشد كه از آن جمله كاهش ساعات حضور در كلاس، غيبت غيرموجه بعد ار امتحان و ارزشيابي از دروس انتخابي را مي‌توان نام بود. بررسي دانش آموزان تحت پوشش آموزش از راه دور نيز نشان داده كه اين آموزش ها در جذب دانش آموزان روستايي و دانش آموزان مناطق محروم موفق عمل كرده‌اند.
© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.