صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠١ آذر ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > ریاست > رؤساي قبلي > خانم دکتر هاجر تحریری نیک صفت > سخنراني ها > سخنراني دانشكده شريعتي 
سخنراني دانشكده شريعتي
 
سخنراني سركار خانم دكتر هاجر تحريري نيك‌صفت
رياست محترم پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
در گردهمايي سراسري   مراكز تربيت معلم و آموزشكده‌هاي فني و حرفه اي كشور
در دانشكده فني دخترانه شريعتي
4/6/1387
 
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت شما بزرگواران و همة همكاران مراكز تربيت معلم و دانشكده‌هاي فني و حرفه‌اي كشور؛ همچنين از زحمات شما عزيزان تقدير و تشكر مي‌كنم،‌ اين پيوند مبارك را هم تبريك مي‌گويم از اين كه به فضل پروردگار اين اقدام خوب انجام شد خدا را شكر مي‌كنم.
بايد به سَمتي حركت كنيم كه انشاءا... همه مراكز تربيت معلم و آموزشكده‌هاي فني وحرفه‌اي كشورمان به آن جايگاه اصلي با يك توانمندي جديد برسند. همان‌طور كه استحضار داريد در سال جاري مقام معظم رهبري بحث تحول در آموزش و پرورش را مطرح كرده‌اند. هر جامعه‌اي براي خود يك فلسفه حاكم بر آن جامعه را دارد آن فلسفه مانند چتري؛ روش، برنامه‌ها، اخلاق حتي نوع ارزشيابي و روش تدريس، همه را در برمي‌گيرد. برهمين اساس فلسفه حاكم بر جامعه ما، فلسفه تربيتي اسلام است. اما نتايج زحمات و دسترنج معلمان كه از مدارس تحويل جامعه مي‌شود؛ بهتر است مشخص كنيم كه چه ميزاني مربوط به فلسفه تربيتي اسلام است كه  اين خود بحث تحول در آموزش و پرورش را مطرح مي‌كند. اين وظيفه خطير و سنگين برعهده شما بزرگواران در مراكز تربيت معلم و آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي مي‌باشد، من عقيده‌ام بر اين است كه تحول در آموزش و پرورش ايجاد نمي‌شود، مگر با توجه، تفكر و نگرش مثبت و واقع‌بينانه به معلم ودبير فني.
واقعاً معلمان ما به چه ميزان به جايگاه حقيقي‌شان رسيده‌اند. اما باز اين حاصل نمي‌شود مگر اينكه اساتيدي كه در اين مراكز تدريس مي‌كنند و اساتيدي كه مشغول انجام وظيفه درمراكز تربيت معلم هستند، آنها جايگاه خودشان را بدانند.
ما بحث و منزلت معلم را مطرح مي‌كنيم منزلت معلم، افزايش حقوق و دادن يك سري امكانات نيست. تحقيقات نشان داده زمانيكه از معلم پرسيده شد: چه‌چيزهايي براي ايجاد انگيزه مهم است. اگر اشتباه نكنم شايد مسائل معيشتي در رديف آخر قرار داشته باشد. چيزي كه براي يك معلم بيشتر اهميت دارد منزلتش است و افزايش حقوق و امكانات رفاهي بايد طبق آن منزلت باشد.
اما اين منزلت چگونه ايجاد مي‌شود؟
استادي كه در مراكز تربيت معلم يا آموزشكده تدريس مي‌كند. از لحاظ تحصيلات و رتبه‌ با استادي كه در دانشگاه تدريس مي‌كند، اگر تفاوت فاحش بين اين دو وجود داشته باشد؟ آيا مي‌توانيم بگوييم اين انگيزه را در ارتباط با منزلت معلم ايجاد كرديم با تبعيضي كه بين معلم در آموزش و پرورش و استاد در آموزش عالي است آيا مي‌تواند در اين محيط و با اين روحيه آن چنان كه دلش مي‌خواهد مطالب را به معلمين ما منتقل كند و به همان نسبت معلمين به دانش‌آموزان اين جامعه منتقل كنند؟
اين موضوع را بارها با مقام محترم عالي وزارت در ميان گذاشته‌ايم و ايشان نيز الحمدالله آگاهند و با وزيرمحترم علوم، تحقيقات و فن‌آوري صحبت كرده‌اند، انگيزه من براي حضور در اين جلسه اين است كه به عنوان يك سرباز اعلام آمادگي كنم هر جا كه باشم چون اعتقادم به اين مجموعه است. چون مطمئنم تحول ايجاد نمي‌شود مگر تحولي در معلم ايجاد بشود. آمده‌ام اعلام كنم كه در خدمتتان هستم و حتماً پيگيري خواهم كرد. اميدوارم در پژوهشگاه، پژوهشي انجام دهيم كه مشخص شود چطور يك معلم به معلم بودنش افتخار كند و اين حاصل نمي‌شود، مگر با توجهات ويژه‌اي كه به اين مراكز، اساتيد و جايگاه علمي اين مراكز داشته باشيم. متأسفانه بعضي از افراد بحث منتقل شدن اين مراكز و يا تعطيل كردن آن و يا سپردن اين مسئوليتها به دانشگاهها را مطرح‌ مي‌كنند. اين موضوع براي اينجانب پذيرفتني نيست، تحقيقات و مشاهدات عيني نشان داده معلمي كه از مراكز تربيت معلم وآموزشكده‌ها فارغ‌التحصيل شده با افرادي كه به عنوان دبير در دانشگاه‌ها تحصيل كرده‌اند قابل مقايسه نيستند. دانشگاه‌ها متخصص تربيت مي‌كنند اما معلم تربيت نمي‌كنند، ما معلم مي‌خواهيم و اين مراكز هستند كه مي‌توانند عهده‌دار اين مسئوليت شوند يكي از مواردي كه اميدواريم بيش از پيش در اين مراكز مورد توجه قرار گيرد، تأكيد معلمين و اساتيد عزيز روي بحث روش تدريس باشد.
برخي افراد از لحاظ علمي در سطح بالايي هستند اما انگيزه‌اي براي تحقيق، پژوهش، تأليف و نوشتن كتاب و مقاله ندارند و اين مشكل به نظر بنده از مدارس نشأت مي‌گيرد. چون روش‌هاي تدريس ما اين افراد را آنگونه بار نياورده كه محقق باشند و پژوهش دهند.
از اين رو با توجهاتي كه به اين مراكز مي‌شود و با توجه به حساسيتي كه اساتيد محترم به روش تدريس در اين مراكز و آموزشكده‌ها دارند اميدوارم معلمين و محققين شايسته‌اي را در زمينه‌ تعليم و تربيت پرورش دهيم. اميدواريم خداوند همه كساني را كه براي تربيت انسان زحمت مي‌كشند و همه كساني‌كه كمك مي‌كنند تا نسل آينده بهتر از نسل‌هاي گذشته باشند در پناه خودش حفظ كند و بر توفيقات آنها بيافزايد.

والسّلام
صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك