جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 904
بازديدکنندگان امروز : 1021
کل بازديدکنندگان : 10517261
بازديدکنندگان آنلاین : 31
زمان بارگزاری صفحه : 0/1094 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلي > دبيرخانه شوراي سياست‌گذاري تحقيقات  > هفته پژوهش  > هفته پژوهش ١٣٨٨ > متن سخنراني مقام عالي رياست 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

متن سخنراني مقام عالي رياست
  
متن سخنراني مقام محترم عالي وزارت جناب آقاي دكتر علي احمدي  در مراسم روز ملي پژوهش- مورخ 24/9/1387- سالن حجاب
 
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
سلام عليكم
ضمن عرض تبريك ولادت دهمين امام همام امام‌هادي (ع)، موفقيت يكايك معلمين پژوهنده، دانشجويان و دانش‌آموزان برتر در حوزه پژوهش در آموزش و پرورش را نيز تبريك مي‌گويم و از همه شما حضار محترم اعم ازهمكاران پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ، شوراي تحقيقات استان‌ها و همه همكاراني كه همكاري كرديد تا اين همايش به خوبي برگزار شود، به خصوص از سركار خانم دكترنيك‌صفت، تقدير و تشكر مي‌كنم و براي شما آرزوي سلامتي و موفقيت دارم.
صبح امروز توفيق داشتيم در خدمت مقام معظم رهبري در دانشگاه علم و صنعت باشيم. توصيه مي‌كنم دوستان از صدا و سيما فرمايشات امروز مقام معظم رهبري را تعقيب نمايند براي انجام برنامه‌هاي آينده‌مان راه‌گشا خواهد بود
نكاتي را در مورد پژوهش خدمت همكاران خود عرضه مي‌دارم تا در اين فرصت محدود زمينه تبادل‌نظر را فراهم سازيم. اعلام مي كنم كه فهرست موضوعاتي كه براي آموزش و پرورش در مقطع كنوني از ديد مديريتي داراي اولويت است ، به زودي اعلام خواهد شد، اولويت‌هاي پژوهشي پژوهشگاه و حوزه‌هاي مختلف آموزش و پرورش منتشر شده است . از بعد مديريتي و ستادي هم ان‌شاء‌الله در آينده نزديك فهرستي از موضوعات را منتشر مي‌كنيم ، در اين فهرست موضوعاتي كه ستاد آموزش و پرورش علاقه‌مند است كه محققان و پژوهشگران در آن خصوص پژوهش كنند ،را در اختيار خواهيم گذاشت. همچنين براي تكريم معلمان والا مقام 12 عنوان را مد نظر قرار داديم كه دو عنوان" معلم نمونه" و "معلم پژوهنده" قبلاً وجود داشت كه آن دو را استمرار مي‌بخشيم و دهچند عنوان جديد هم پيشنهاد كرديم كه به مناسبت‌هاي تقويمي‌و مرتبط با آن عناوين، سعي مي‌كنيم مراسمي‌را هم برگزار كنيم. به عنوان مثال: در راستاي ارتقاي منزلت معلمين و فرهنگيان عزيز ؛ نمونه‌ها يي را اشاره مي‌كنم: ما علاوه بر معلمان نمونه و معلمان پژوهنده، مراسمي‌براي تجليل از 1- معلمان مولف، 2- معلمان خلاق و نو آور، 3- طراح، 4- كار آفرين و هنرمند، 5- معلمان اديب و شاعر، 6- معلمان استثنايي برتر، 6- چهره‌هاي ماندگار درآموزش و پرورش و... در مناسبت‌هاي مربوطه با همكاري اصحاب رسانه، توسط بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش برگزار خواهيم كرد.
دردهه چهارم انقلاب كه از سوي مقام معظم رهبري دهه پيشرفت و عدالت نام‌گذاري شده است، شايسته است چشم انداز آموزش و پرورش را در حوزه پژوهش و مفاهيم مرتبط با آن ترسيم كنيم، تا با انجام آن‌ها به چشم انداز مناسب برسيم. آنچه امروز با عنوان آموزش و پرورش از آن ياد مي‌شود، در برگيرنده مفاهيم متنوع و مقدسي است كه اگر اين مفاهيم به درستي تبيين و فرهنگ‌سازي شود، ان شاء الله مي‌توانيم آموزش و پرورشي با چشم‌انداز و در خور شأن جمهوري اسلامي‌ايران و در راستاي ايران 1404 كه بتواند در پيشرفت و عدالت، كشور را ياري كند، راشاهد باشيم. آموزش و پرورش ما شامل مفاهيمي‌همچون 1-تعليم، 2- بصيرت، 3- تهذيب، 4- اراده پروري، 5- مسئوليت پذيري، 6- تربيت بدني، 7- بهداشت جسم و روح، 8- پژوهش، 9- خلاقيت، 10- نوآوري، 11- فناوري و كارآفريني و 12- حرفه آموزي است. دوازده كليد واژه را خدمت همكاران معرفي كرديم كه 5 يا 6 كليد واژه آن حول و مفهوم پژوهش است كه به نحوي شامل پژوهش مي‌شود مي‌خواهم در مورد اين كليد واژه ها بيشتر صحبت كنيم.
چگونه در آموزش و پرورش مي‌توانيم اين مطالب را نهادينه نماييم تا از عهده مسئوليت‌هايي كه در قبال اين واژه‌هاي مقدس داريم بر آييم؟ پژوهش اهداف مختلفي را تعقيب مي‌كند و انواع مختلفي را شامل مي‌شود، پژوهش، براي كشف مجهولات، حل مسائل ضروري و پاسخگويي به چراهاي ذهن بشري است. پژوهش براي تسهيل نحوه زندگي براي بشر و براي دستيابي به فناوري و گشايش در زندگي مردم است. پژوهش چه در بعد بنيادي، چه در حوزه كاربردي، چه توسعه‌اي و چه كارشناسي، به هر كدام از روش‌هايي كه مي‌شناسيم كه به تناسب ماهيت و محتواي نيازهاي ما انتخاب مي‌شود، اهميت والايي را در نظام تعليم و تربيتي به وجود مي‌آورد. پژوهش ريشه در فطرت حقيقت جوي انسان دارد و در حقيقت پژوهش ارضاي حس كنجكاوي بشر مبتني بر ذات خداجوي اوست. «خلاقيت» و «نوآوري» واژه‌هايي هستند كه شباهت‌ها ي زيادي باهم دارند كه في الواقع خلاقيت يكي از گام‌ها ي نوآوري است. آنچه كه به عنوان كشف و خلق يك اثر عمدتاً ذهني از آن ياد مي‌كنيم به عنوان خلاقيت شناخته مي‌شود، اگر خلاقيت فرآيند تبديل به محصول اجتماعي شدن خود را طي كند و بتواند در خدمت برآورده كردن نيازهاي بشري قرار بگيرد، نوآوري، خلاقيت نام مي‌گيرد. آنچه اكنون كه در آموزش و پرورش ايران صورت مي‌گيرد بيشتر اقتباسي از نوآوري‌هايي است كه در نظام‌هاي ديگر اتفاق افتاده است.آنچه امروز در جشنواره خوارزمي‌اتفاق مي‌افتد، بيش از آن كه نوآوري باشد، يك مرحله از نوآوري تحت عنوان اقتباس يا خلاقيت است؛ يا از نمونه خارجي و يا از جاي ديگر اقتباس شده است. وقتي كار نمونه‌اي را انجام مي‌دهيم يا يك ايده نو را از مرحله ذهن به ماكت و نمونه تبديل مي‌كنيم. تبديل اين ايده نو و خلاق به محصول تكنولوژيك كه بتواند گره‌گشاي جامعه باشد،؛ فرآيند پيچيده اي است . از بين صدها ايده نوآورانه، ده‌ها ايده ممكن است به مرحله نمونه سازي برسد و از بين ده ايده نوآورنه تعداد اندكي نمونه به توليد انبوه و تكميل فرآيند نوآوري مي‌رسد. نرخ ريزش در فرآيند نوآوري بالا است، يك جامعه دانش بنيان، اقتصادي كه مي‌خواهد دانايي محور باشد، اقتصاد اين جامعه نيزبايد مبتني بر پژوهش، خلاقيت، نوآوري، فناوري و كارآفريني باشد. در برنامه چهارم، اقتصاد دانش بنيان و دانايي محور را تبيين مي‌كنيم در حالي كه هنوز در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش نتوانستيم آن گونه كه بايد حق مطلب را ادا كنيم و به اين مفاهيم و فرآيندها بپردازيم، وقتي كه بر نيازهاي اشباع نشده يك جرقه ذهني زده مي‌شود و يك ايده نوآوري شكل مي‌گيرد، اين ايده نياز دارد كه پس از نمونه‌سازي در مراكز رشد و انكوباتورها به ايده برتر تبديل شود؛ ايده تقويت شده‌اي كه مي‌توان از آن خدمات و محصول و فناوري را شكل داد؛ بنابراين گذر از نمونه ساخته شده به محصول تكنولوژيك نياز به مرحله رشد دارد كه بحث كارآفريني مطرح مي‌شود، كارآفريني در واقع ايجاد حرفه‌اي است كه مبتني بر دانش و فناوري است، در فناوري‌هاي نوين، كار به آن سادگي نيست، بيشتر فعاليت‌ها بايد در مراكز رشد شكل بگيرد، ايده ايي را كه در آموزش و پرورش دنبال مي‌كنيم، اين است كه مراكز موسوم به پژوهش‌سراهاي دانش‌آموزي را به سمت مراكز پژوهش و كارآفريني سوق دهيم تا از ذهن زلال دانش آموزان و معلمان، از ابتكارات و خلاقيت‌ها ي آنها استفاده بكنيم و در راستاي دستيابي به فناوري جديد، بتوانيم كاري را شكل دهيم. البته كار پيچيده‌اي است و سطح كار بالا است، اميدواريم كه در آموزش و پرورش بتوانيم موفق بشويم، بنابراين مكلف هستيم در دهه اي كه در پيش رو داريم و در راستاي چشم انداز ايران 1404، كه فعاليت هايي همچون پژوهش، خلاقيت، نوآوري، كارآفريني، فناوري و حرفه‌آموزي را گسترش دهيم. در اين راستا فعاليت‌هاي مختلفي بايد ايجاد شود كه به بخش‌هايي از آن اشاره مي‌كنم.
براي تحول دوره‌هاي تربيت معلم بايد برنامه اساسي داشته باشيم اين برنامه در ابعاد مختلف شروع شده، اولين كاري كه اتفاق افتاده ارتقاء سطح دوره‌هاي تحصيلي مراكز تربيت معلم است، دوم، صدور حكم هيئت امناي تربيت معلم است، سوم، سامان دهي مجموعه مراكز تربيت معلم در قالب يك دانشگاه بزرگ فرهنگيان است تا بتواند همه دوره تحصيلي را در بر گيرد. ما بايد در رشته‌هايي كه تدريس مي‌كنيم نوآوري داشته باشيم، محتواي درسي كه تدريس مي‌شود مطابق با واقعيات زمان باشد تا به مفاهيم جديد آموزش و پرورش و نياز آن بپردازد، نوآوري مي‌تواند در حد يك رشته تحصيلي هم مطرح باشد، مكاتب، رويكردها و روش‌هاي مختلف دارد. ستاد خلاقيت و نوآوري در آموزش و پرورش شكل گرفته و پروژه‌هاي مختلفي تعريف شده است كه ان شاء الله يكي پس از ديگري به ثمر برسد و بتوانيم اين موارد را در آموزش و پرورش نهادينه و زمينه به بار نشستن اينها را فراهم بكنيم.
در دوره‌هاي تربيت معلم بايد روش‌هاي تحقيق كمي‌و كيفي، روش‌هاي خلاقيت و نوآوري، روش‌هاي حل مسئله و روش‌هاي تدريسي كه مبتني بر تفكر محوري باشد كار شود، قبل از اينكه معلمان ما خود را براي اين نهضت علمي‌آماده بكنند، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه دانش‌آموزان بتوانند فرآيند محور و سيستماتيك باشند. البته استعدادهاي فردي كه دانش‌آموزان دارند به نوبه خود مي‌تواند آثار خوبي را در آموزش و پرورش به ارمغان بياورد ما بايد جشنواره‌هايي نظير جشنواره خوارزمي‌را توسعه دهيم و اين استعداد‌ها  را به صحنه بياوريم و مورد تشويق قرار داده و تقويت كنيم ولي محور بايد تربيت معلم باشد.
 در خصوص كار پژوهش، خلاقيت، نوآوري و فناوري و امثال آن، بايد اجازه دهيم كه افراد كيفي در همه دوره‌هاي تحصيلي حضور داشته باشند، اين كار ابتر و ناقصي است كه انجام مي‌دهيم كه وقتي همكاران درجه بالاتري از تحصيل و علم را كسب مي‌كنند، علاقه‌مند مي‌شوند كه به دانشگاه بروند و اگر بخواهند در دانشگاه بمانند، دوست دارند كه به مراكز تربيت معلم و آموزشكده‌ها بروند. ما بايد كاري بكنيم، چيزي نظير عضو هيئت علمي، ‌در همه دوره‌هاي تحصيلي ما امكان حضور و فعاليت داشته باشد؛ چه اشكالي دارد فردي كه واجد شرايط است و صلاحيت يك عضو هيئت علمي‌را دارد هم امكان فعاليت در دوره ابتدايي را داشته باشد و هم بتواند از مزايايي يك هيئت علمي‌برخوردار باشد، مشابه اين در دوره راهنمايي و دبيرستان و الي آخر. اينها مي‌تواند زمينه پژوهش را در آموزش و پرورش زنده نگه داردو توسعه دهد. فرهنگ خلاقيت و نوآوري در آموزش و پرورش بايد گسترش پيدا كند . سازمان‌هاي ياد گيرنده الگوهايي هستند براي سازمان‌هايي كه مدام مي‌خواهند در حال شدن و تعالي باشند. سازمان‌هاي يادگيرنده به فرهنگ تعالي بخش دارند و استمرار يادگيري در طول زمان نياز دارند، معلمي‌كه مدام در حال يادگيري نباشد چگونه مي‌تواند پاسخگوي سئوالات و شبهات علمي‌دانش آموز باشد ؟ معلمي‌كه نتواند پاسخگوي سئوالات نوعي دانش آموز باشد ديگر براي او حيثيت معلمي‌باقي نمي‌ماند. اينجاست كه ما نه تنها بايد به آموزش‌هاي حين خدمت خود بها دهيم، بلكه بايد فرهنگ خلاقيت و نوآوري را به اشكال مختلف در مدارس، آموزش و پرورش، ترويج و توسعه دهيم.
در روش تدريس خود بايد از روش حافظه محوري، روشن و خاموش كردن ضبط صوت به جاي يك معلم متعامل بيرون بيايم و روش تفكر محوري، حل مسئله و تعامل و روش ياد دهي و يادگيري واقعي را در كلاس‌هاي درس پيشه خود كنيم. در دانشگاه و آموزش و پرورش اين مشكل را  داريم، روش يك طرفه‌اي كه حوصله دانش‌آموز را سر ببريم كه هنوز زنگ كلاس نخورده بچه‌ها دوست دارند، به سرعت از كلاس خارج شوند، اين اشكال روش تدريس موجود است، شيوه چيدمان صندلي‌ها ي كلاس و شيوه تخصيص معلم و دانش آموز در كلاس، بايد اينها تغيير كند در بخش‌هايي اين كار را كرديم،  در بعضي كلاس‌ها  بچه‌ها به جاي آنكه رديفي بنشينند، دايره وار مي‌نشينند و به جاي اينكه معلم را سر كلاس‌هاي مختلف بفرستيم، بچه‌ها را سر كلاس معلم بياوريم، اگر هركدام از من و شماي معلم يك اتاق كار ثابتي داشته باشيم و محل كار ما باشد مي‌توانيم مدل‌هاي مختلفي را به عنوان ابزار كار خود در كلاس داشته باشيم و مي‌توانيم سيتم power point را به گونه اي داشته باشيم كه هر لحظه در كلاس از آن استفاده كنيم، كلاس كه هست و بنده و شما هم كه بايد سر كلاس برويم، چرا نحوه تخصيص اينگونه نباشد كه يك كلاس، اتاق كار بنده باشد و به عنوان معلم فيزيك، رياضي و ديني و... ابزار كار م در كلاسم باشد البته اين با آزمايشگاه يكي نيست. اينها چيزهايي نيست كه پياده كردن آن خيلي پيچيده باشد ولي اراده مي‌خواهد اميدوارم كه اينها را پياده كنيم.
شيوه ارزشيابي از كار معلم، دانش آموز و مربي بايد متفاوت باشد، اگر مي‌خواهيم از اين قبيل فعاليت‌هايي كه بنده اسم بردم، داشته باشيم در ارزشيابي كار معلم بايد همه اين فعاليت‌ها  را مد نظر قرار دهيم، فعاليت معلم تنها اين نيست كه به كلاس برود و ساعت كارش را پر كند، اگر او يك مربي است، بايد ببينيم كه در اراده پروري، ايجاد بصيرت و مسئوليت پذيري چقدر توانسته موفق باشد و يك معلم در فرآيند ياددهي و ياد گيري چقدر موفق بوده است ؟ در كار پژوهش، خلاقيت، نوآوري چقدر توانسته موفق باشد؟ مبتني بر اين سيستم ارزشيابي سيستم پرداخت هم بايد وجود داشته باشد ما بايد به دنبال اين باشيم كه طرح اعتبار پژوهشي و اعتبار پژوهش‌هاي مكمل را براي معلم داشته باشيم. سيستم مديريت خدمات كشوري را مي‌خواهيم پياده كنيم، چرا نيايم مبتني بر فعاليت‌ها ي واقعي كه يك معلم مي‌تواند انجام دهد آن را پياده كنيم. ما بايد دنبال فيش دومي‌باشيم كه براي معلم و مربي در نظر بگيريم، ولي اين فيش دوم به هر كسي تعلق نگيرد، به آن معلمي‌تعلق بگيرد كه جوهره وجودي خود را صرف كلاس و دانش‌آموز مي‌كند. تنها حضور فيزيكي معلم و سر كلاس و پرداخت ماهيانه نبايد باشد، اگر سيستم پرداخت جديدي مبتني بر فعاليت‌هايي كه بيان شد، وجود داشته باشد، آن زمان سره و ناسره تفاوتش معلوم مي‌شود، آن‌هايي كه كارايي دارند و حضورشان موثر است، با كساني كه وجودشان متفاوت است، مشخص مي‌شود.
كتاب‌ها ي درسي هم بايد متحول شود، كتاب‌ها ي درسي كه فقط به ديد آموزش و پرورش رسمي‌، استعداد‌ها ي مشترك را مد نظر قرار مي‌دهد كفايت نمي‌كند. اين حد لازم است، اما كتاب درسي ما مي‌تواند سر نخ‌ها  سوژه‌ها ي لازم را براي كار پژوهش، خلاقيت و نوآوري‌، كارآفريني و فناوري را در كتاب براي معلم و دانش‌آموز پيش رو قرار دهد، چطور در بعضي از كتابهايمان براي اطلاعات بيشتر و خود آزمايي داشتيم، ما بايد مطالبي را فراهم كنيم ودر جايي كه معلم و دانش‌آموز زمينه‌اش را دارد، معلمان ما بتواند فوق آنچه كه روال عادي كلاس داري، كلاس را اداره كنند، اگر لازم شد كلاس جداگانه بگذارند، و استعداد‌هاي فردي دانش‌آموزان تا حدي كه ميسور است، در آموزش و پرورش رسمي ‌شكوفا بكنند. طرح «كانون و مدرسه‌اي» كه دوباره امسال به جريان افتاد، در همين راستا و به خاطر شكوفايي استعداد‌ها  و خلاقيت‌هاي هنري و ادبي دانش‌آموزان است براي اينكه تحولي در روش القاي مطالب داشته باشيم . در روش ياد دهي – يادگيري ده‌ها  ابتكار عمل ديگر مي‌توان داشت ودر راستاي رويكري كه اشاره شد، به آن پرداخت.
فناوري آموزشي هم در اينجا مي‌تواند نقش‌آفريني كند، معلمي‌كه مي‌خواهيم پژوهنده باشد بايد دسترسي به منابع اطلاعاتي داشته باشد و نبايد تنها مبتني بر يك كتاب عمل كند. ما بايد استعداد‌ها ي برتر اين مملكت را شكوفا كنيم و به جاي آنكه جذب كشورهاي ديگر شوند به نظام تعليم و تربيت خود برگردانيم، ما بايد نخبگان علمي‌كشور را به آموزش و پرورش بياوريم و رتبه‌ها ي ممتاز حوزه و دانشگاه را به آموزش و پرورش بكشانيم. آموزش و پرورش نياز به خون جديد و تحول جديد دارد كه همه اينها به ياري خداوند با هم فكري و پشتيباني از يكديگر شدني است.
 با صلوات بر محمد و آل محمد.
© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.