جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 886
بازديدکنندگان امروز : 2035
کل بازديدکنندگان : 10401556
بازديدکنندگان آنلاین : 18
زمان بارگزاری صفحه : 0/0781 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلي > دبيرخانه شوراي سياست‌گذاري تحقيقات  > هفته پژوهش  > هفته پژوهش ١٣٨٨ > پیام وزیر به مناسبت هفته پژوهش 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

پیام وزیر به مناسبت هفته پژوهش
    
پيام وزير آموزش و پرورش ، جناب آقاي دكتر عليرضا علي احمدي به مناسبت هفته پژوهش
 
23 تا 27 آذرماه 1387
 

  
 
بسم الله الرحمن الرحيم
و لاتقف ماليس لك به علم. ان السمع و البصر و الفواد كل اولئك كان عنه مسئولا.
(سوره اسرا- آيات 36-38)
(هرگز از آنچه علم نداري پيروي مكن ، همانا در پيشگاه خداوند چشم و گوش و دل‌ها مسوولند. )
سپاس و شكر بي‌كران، حكيم لايزالي كه گوهر انديشه را در وجود آدمي به وديعت نهاد، به قوت عقل و تدبير بر عالميان سروري بخشيد و با قلم و تعليم او را به تفكر در آيات روشن و حركت در مسير و كمال الهي خود دعوت كرد. افتخار بر شاگردان مكتب دانش پرور و بي بديل اسلام و رسول معظمي كه علم را نخستين راهنما، تفكر را بالاترين عبادت و دانش آموزي را فريضه و مايه رستگاري دنيا و آخرت خواند. مبارك باد عيد عالي غدير و انتخاب ولي ا... اعظمي كه تحقيق را برترين شيوه و علم و ادب را بهترين ميراث دانست و خجسته باد ولادت امام علي النقي (ع)، امامي كه هادي رهروان در مسيركسب علم و فضيلت بود.
هفته با شكوه پژوهش را به دانش آموزان عزيز، همكاران و معلمان ارجمند و پژوهشگران حقيقت طلب تبريك مي‌گويم. بي‌شك هر يك از روزهاي اين هفته، فرصت‌ مغتنمي براي تكريم و ترويج دانش و دانش پژوه و اوقات گرانقدري براي هم انديشي و بهره مندي از ديدگاه‌هاي انديشه ورزان در راستاي بازشناسي موانع گسترش و تعميق پژوهش در مدارس است.
هفته پژوهش در سال نوآوري و شكوفايي تذكر مجددي به فرهيختگان و فرهنگيان و محققان است كه با معرفي توانمندي‌ها و دستاوردهاي علمي و فرهنگي، براي تقويت و تثبيت رويكردهاي پژوهش محورانه در جامعه،  پرورش دانش آموزاني پرسشگر و حقيقت جو و بسط فرهنگ تصميم‌گيري بر مبناي مطالعه و تحقيق، تلاش مضاعفي را معمول دارند.
بي ترديد، مهم‌ترين مسئوليت نهاد آموزش و پرورش و خانواده در نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران، تربيت اخلاقي و معنوي دانش آموزان ، آشنا كردن آنان با ارزش‌ها و آموزه‌هاي وحياني، ملي و انقلاب اسلامي و كشف و شكوفا كردن استعدادهاي الهي و گوناگون افراد در مسير وصول به كمال مطلق است. بي‌شك اين رسالت جز با تحقيق، روشن‌بيني و روش‌مندي قابل تحقق نيست. همچنين در عصر توسعه شگرف  دانايي و فناوري، تامين شرايط و زمينه‌هاي لازم براي بسط و گسترش مرزهاي دانش و توسعه فردي و اجتماعي و رسيدن به اهداف متعالي سند چشم انداز، تنها در تحول آموزش و پرورش و ايجاد بنيان‌هاي پژوهشي قابل تصور است. از اين منظر، پژوهش محور كردن سياستگذاري‌ها در آموزش و پرورش، تربيت معلمان و دانش آموزان پژوهنده، نوسازي و بازنگري محتوا و فرآيندهاي آموزشي، مبتني بر يافته‌هاي تحقيقاتي، آموزش و بكارگيري پژوهشهايي كه منجر به خلاقيت و نوآوري مي‌شود و همچنين تقويت آموزش‌هاي حرفه آموزي و كارآفريني مبتني بر دانش و فناوري ضرورتي اجتناب ناپذير است. بنابراين، هفته پژوهش مجالي است تا هر يك از مولفه‌‌ها و عوامل موثر در فرايند آموزش و تربيت به بازنگري نقش و جايگاه خود در راستاي ايجاد نظام آموزش تفكر محور و تحقيق مدار بپردازند.
دانش آموزان عزيز! ، مي‌دانيد كه كشور ما از ديرباز سرزمين نخبگان و مهد پرورش عالمان و دانش‌پژوهاني نام‌آور بوده است و استعداد و عزم بي‌نظير  فرزنداني چون شما، از گذشته‌هاي دور همواره سرافرازي مردم ما را در عرصه‌هاي مختلف علمي و معنوي و پيروزي در برابر زياده خواهي و زورگويي‌هاي بيگانگان به همراه آورده است. بي شك در رهگذر تحقيق و پرسشگري است كه دانش پژوهاني چون شما راه پر فروغ گذشتگان و شهيدان دانش آموز را با شايستگي و پويايي پي مي‌گيرند و پايه‌هاي استقلال علمي، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي ميهن عزيزمان را استوارتر مي‌سازند.
 از فرزندان و دانش آموزان عزيز، انتظار مي‌رود با تأسي آموزه‌هاي فرهنگ غني اسلام و رهنمودهاي حكيمانه مقام معظم رهبري، در سال نوآوري و شكوفايي «زنده كردن روح جست و جو و كشف واقعيت‌ها و حقيقت‌ها» را سرلوحه تلاش مقدس خود قرار دهند و با نقادي، تفكر و به چالش كشيدن برنامه‌ها و روش‌هاي آموزشي و تربيتي و پديده‌هاي پيرامون خود و فعال‌تر كردن پژوهش‌سراهاي دانش آموزي، براي اعتلاي اخلاقي و علمي خود و توسعه و سربلندي ايران اسلامي بكوشند.
گرچه معلمان و فرهنگيان معزز و فرهيخته به اهميت پژوهش در پرورش نسلي نوانديش و دين مدار واقفند، اما نظام آموزش و پرورش حتي در ساده‌ترين تصميمات خود نيازمند پيچيده ترين مطالعات و تحقيقات و تكيه بر اصول عقلاني و عاطفي در اجرا است. امروز آموزش و پرورش ما نيازمند آن است كه آموزه‌هاي پرورشي در قالب نظريات تربيتي تدوين و توسط معلمان بصير در كلاس‌هاي درس و در تعامل با دانش آموزان و خانواده‌هاي آنان به عرصه عمل برسد. نظام تعليم و تربيت به عنوان سازماني پويا و رشد پاينده، همواره محتاج آن است كه به امر پژوهش به ويژه در مدارس، مراكز تربيت معلم و آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي توجه ويژه داشته باشد و يافته‌هاي حاصل را راهنماي عمل خود قرار دهد. بر اين اساس تقاضا، تلاش و حركت معلمان در اين مسير نقشي كليدي و حياتي دارد و همراهي و كمك مديران و مسوولان به آن شتاب و توانايي بالاتري مي‌بخشد.
مرور تاريخچه نسبتاً كوتاه پژوهش در آموزش و پرورش حاكي از آن است كه پديده تحقيق جاي خود را در نظام آموزشي باز كرده و مرجع بسياري از سياست گذاري‌ها و تصميم‌هاي مهم و تحول آفرين بوده است، با اين وجود پژوهش، خلاقيت، نوآوري، فناوري و كارآفريني دانش بنيان در آموزش و پرورش با موانع ، محدوديت‌ها و كاستي‌هاي قابل توجهي روبروست، كه بازبيني وضعيت گذشته و حال در مجامع علمي و كارشناسي و ترسيم افق‌هاي روشن و با برنامه براي آينده، مي‌تواند عامل موثري در بهبود ارتقاي كيفيت پژوهش در اين نهاد باشد.
مجدداً عيد عظيم غدير و جوشش سرچشمه پر فيض علم و هدايت و ولايت شاهكار شگرف آفرينش، اسوه خردورزان عالم و باب شهر علم، حضرت علي (ع) را بر رهپويان معرفت و تشنگان عدالت و معنويت تبريك مي‌گويم و اميدوارم كه همواره چراغ روشن تحقيق و پژوهش فرارويمان پرتو افكند و دستاوردها و ثمرات علمي و معنوي برگزاري اين هفته به رفع موانع پيش رو و نهادينه شدن فرهنگ پژوهش و پرسشگري بينجامد، و به توليد علم و جنبش نرم افزاري در ايران عزيز و پرورش نسلي مومن و پويا كمك كند.
در پايان از همه دست اندركاران برگزاري هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش، معلمان و دانشجويان پژوهنده، دانش آموزان خلاق و پرسشگر و محققان ارجمند و همه كساني كه در راه تقويت بنيان‌هاي علمي و ارزشي نظام مي‌كوشند، صميمانه تشكر و سپاسگزاري مي‌كنم و توفيق روزافزون آنها در استمرار خدمات پژوهشي به نظام آموزش و پرورش كشور از درگاه خداونت متعال مسئلت دارم.
  
عليرضا علي احمدي
وزير آموزش و پرورش
 
© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.