صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
سه شنبه ٢١ آبان ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > ریاست > رؤساي قبلي > خانم دکتر هاجر تحریری نیک صفت > سخنراني ها > سخنراني در جمع ايرانيان مقيم خارج 
سخنراني در جمع ايرانيان مقيم خارج

 

سخنرانی سرکار خانم دکتر هاجر تحریری نیک‌صفت، در همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور- مورخ 26/1/1387- سالن اجلاس سران

    

خانم‌ها، آقایان و هموطنان عزیز مقیم خارج کشور! حضورپرمهرتان را در خاک پاک میهن‌تان تهنیت و خیرمقدم عرض می‌نمایم و امیدوارم در هرکجای عرصه گیتی  که هستید برای بشریت و کشور عزیزمان ایران مفید و مؤثر باشید.
همان‌گونه که استحضار دارید در عصر فراصنعتی یا عصر اطلاعات به سر می‌بریم، در این عرصه گوی سبقت را کشوری می‌رباید که به اطلاعات و دانش و فناوری بیشتر و مهم‌تر مجهز شده باشد. امروز رقابت‌ها برای دانایی بیشتر است تا توانایی و قدرتمندی نصیب آن کشور گردد. بر همین اساس، مقام معظم رهبری چشم‌انداز 20 ساله و افق 1404 کشور را براساس «دانایی محوری» ترسیم و ابلاغ نموده‌اند.
به یمن و برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، توفیقات و موفقیت‌های بی‌شماری در عرصه‌های گوناگون نصیب کشور و مردم عزیزمان گردید. از جمله با افزایش کمی باسوادان و زیر پوشش رفتن تعداد قابل توجهی از واجدین شرایط، مطالبه مردم برای ادامه تحصیل  رو به افزایش گذاشت و با تدبیر تصمیم‌گیران و مجریان نظام آموزشی کشورمان، روز به روز برتعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزوده شد تا پاسخ‌گوی تشنگی نسل جوان برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های گوناگون علمی باشد. اما آنچه در این میان ضرورت توجه بیشتر را به خود جلب کرد، این بود که بسیاری از دانش‌آموختگان در رشته‌هایی فارغ‌التحصیل می‌شدند که یا نیاز فوری جامعه نبود و یا در آن رشته تعداد زیادی فارغ‌التحصیل شده بودند و مازاد نیرو وجود داشت. سؤال این بود  که به کجا می‌رویم؟ دنبال چه هستیم؟ چه پاسخی باید به بیکاران تحصیل کرده بدهیم؟ چرا به جای پرداختن به رشته‌ای که نیاز نیست یا مازاد فارغ‌التحصیل وجود دارد به رشته‌ها و تخصص‌های مورد نیاز توجه نمی‌شود؟
از سوی دیگر ، آنچه در محتوای کتاب های درسی آموزش و پروش و یا مطالب تدریس شده در دانشگاه‌ها دیده می‌شد، تفاوت چندانی با قبل از انقلاب نداشت. سؤال این بود:
به راستی جای مبانی اعتقادی و ارزشی ما کجاست؟ و چرا محصولات مدرسه‌مان مطلوب فلسفه حاکم اجتماع‌مان نیستند؟ آیا به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که خروجی و برونداد مدارس اسلامی تفاوت چشمگیری با سایر مدارس و فرهنگ‌های دنیا دارد؟
از سویی از وظایف مدارس و دانشگاه‌هامان این است که بتوانند با تعلیم و تربیت مناسب، موجبات رشد قوة قضاوت صحیح را در دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم آورند و مانع سطحی نگری، ساده‌اندیشی و شتابزدگی آن‌ها گردند، اما براستی توفیقات ما در این‌باره به چه میزان بوده است؟
مسأله مهم دیگر توجه به حافظه‌پروری و کاربردی نبودن محتوای درسی است که باعث می‌شود آموزه‌ها در زندگی به کار نیایند. این مسائل و موضوعاتی نظیر آن موجب گردید که قائد دوراندیش‌مان، تدوین "نقشه جامع علمی کشور" برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله پیشنهاد کردند و در آن پیشرفت براساس الگوی اسلامی ایرانی، پرهیز از پیروی کورکورانه از الگوهای غربی، مطلوبیت پیشرفت مادی به عنوان وسیله‌ای برای رشد و تعالی، لحاظ کردن پیشرفت انسانیت و نگرش جهانی (پیشرفت کل بشریت)، تطبیق نقشه براساس فکر و نیازهای خودی و استفاده از علوم سایر کشورها، سمت‌گیری دانش‌ها به سوی عمل و کاربردی کردن آن بر اساس نیازهای کشور ، نگاه ویژه به تربیت و فضای دینی و فرهنگی در دانشگاه‌ها، علم‌گرایی و علم‌محوری به عنوان گفتمان مسلط جامعه، تکمیل زنجیره علم و فناوری، نگرش سیستمی به مقوله تولید دانش، تولید علم و شکستن مرزهای علم، مشارکت کلیه ذیربطان در حوزه اندیشه و آموزش و پرورش را مطالبه نمودند به طوری که با مشارکت و همکاری همه وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش برای تدوین نقشه، معین کردن شاخص‌های کمی و کیفی و منابع مورد نیاز، رشد کمی و کیفی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی پدید آوردن رشته‌های نو و مورد نیاز، کاربردی کردن تحقیقات و ثروت آفرینی علوم، تعیین اولویت‌های آموزشی، لحاظ کردن کل دوره آموزش به عنوان یک فرآیند از آموزش ابتدائی تا بالاترین مقاطع در نظر گرفته شود.
و این چنین بود که با همکاری حدود 1000 نفر از نخبگان، اندیشمندان و فرهیختگان، با محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی مبادرت به طراحی نقشه جامع علمی کشور شد.
• عالی‌ترین هدفی که هدایت کلان نقشه را برعهده می‌گیرد در سه سطح ترسیم می‌شود:
1- سعادت و کمال همه‌جانبه بشری و قرب‌الهی.
2- تمهید مقدماتی برای احیاء و توسعه تمدن اسلامی.
3- جبران فاصله با کشورهای توسعه یافته صنعتی.
در واقع نقشه‌جامع علمی کشور عبارت است از:
مجموعه‌ای جامع، هماهنگ و پویا از اهداف، سیاست‌ها، ساختارها و الزاماتی برنامه‌ریزی تحول راهبردی علم و فناوری و نوآوری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی- ایرانی و آینده‌نگر برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور.
بدیهی است برای تحقق عملی نقشه، نیاز به فرهنگ سازی، بسترسازی قانونی و حقوقی، تحقق اصل 44 قانون اساسی برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی و غیردولتی و جلب مشارکت نخبگان حوزوی، دانشگاهی داخلی و خارجی وجود دارد از مبانی مهم ارزشی که در این نقشه به آن توجه شد، هویت ملی مبتنی بر اسلام و ارزش‌های انقلاب، شأن و جایگاه معلم، فکر محوری به جای حفظ محوری، گسترش آموزش برای مهارت زندگی، بازارکار و کارآفرینی و پوشش کامل تحصیلی در دوره ابتدائی  و راهنمایی و پوشش 95 درصدی دوره متوسطه می‌باشد.
همچنین برای طراحی نقشه، وضع موجود و مطلوب تعیین و راهبرد لازم برای رسیدن به آینده مطلوب ترسیم شده است.
حوزه‌ها و اولویت‌های راهبردی کشور در عرصه علم و فناوری معین شده و بر پژوهش محوری نظام آموزشی و ارتقای درصد سهم اعتبارات پژوهشی تأکید شده است.
در بخش توسعه سرمایه انسانی به عنوان موتور اصلی توسعه علم و فناوری برجلب مشارکت مؤثر متخصصان و پژوهشگران (ایرانی و غیرایرانی) مقیم خارج از کشور و تکریم نظریه پردازان، نوآوران، پژوهشگران و مدیران پژوهشی نیز تأکید شده است.
برای توسعه جریان دانش (آموزش و یادگیری) در سطح ملی، به ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور برای توسعه فرهنگ پرسشگری، تحقیق، خلاقیت و کارآفرینی توجه شده است.
از نکات قابل توجه دیگر در این نقشه این است که:
نظام تعلیم و تربیت باید به صورت جامع در نظر گرفته شود و هماهنگی سیاستگذاری و کارکردی بین دستگاه‌های مسؤول در حوزه آموزش عمومی و عالی انجام پذیرد و همزمان با کاهش تصدی‌گری وزارتخانه‌ها، مطالعات و اقدامات لازم برای یکپارچه سازی ساختاری صورت گیرد.
براین اساس بین نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی در کشور باید هماهنگی ایجاد شده و تناسب لازم بین محتوای آموزشی با اهداف تربیتی برقرار گردد.
بنابراین، در این نقشه تلاش شده با درنظر گرفتن سند چشم‌انداز و تلاش برای دستیابی رتبه اول منطقه‌ای در عرصه علم و فناوری و همچنین با تکیه بر تربیت تعداد قابل توجهی سرمایه انسانی متخصص در 30 سال گذشته که انگیزه و توانمندی لازم برای ایجاد یک نهضت علمی را فراهم کرده‌اند، جوانب گوناگون این نقشه ملاحظه و با جهت‌دهی فعالیت‌ها به اهداف مورد نظر، چشم‌اندازهای پیش‌رو متناسب‌تر تحقق یابد.
امید است با اتکال به خداوند و عزم ملی، ایرانیان به جایگاه واقعی خود در دنیا در زمینه‌های گوناگون بویژه عرصه علم و فناوری دست یابند. 
 

 

صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك