جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 1116
بازديدکنندگان امروز : 621
کل بازديدکنندگان : 11963749
بازديدکنندگان آنلاین : 5
زمان بارگزاری صفحه : 0/2344 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > روابط عمومي  > همایش تحول مازندران 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

همایش تحول مازندران

 

تحول مطلوب در آموزش و پرورش ، يعني نزديك كردن انسان به خدا.

 

به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دكتر هاجر تحريري نيك صفت، صبح روز دوشنبه مورخ 26/5/88 در همايش منطقه اي تحول آموزش و پرورش كه به همت سازمان آموزش و پرورش استان مازندران در شهرستان قائم شهر برگزار شد، با ارائه سخنرانی با عنوان «تحول در آموزش و پرورش ، چرا و چگونه »، ضمن واكاوي و تشريح ابعاد تحول ، به ضرورت ايجاد تحول تأكيد كرده و بيان داشتند: تحول مطلوب، تحولي است كه با پيشرفت و توسعه و کمال انسان همراه است . تحولي كه موجب ارتقاي سرمايه اجتماعي ، ملي و علمي شهروندانمان شود. تحولي است كه انسان ها را به خدا نزديك مي سازد و خداپرستي، عشق به معنويت، عاطفه انساني و محبت به انسان ها را تقويت مي كند.
این عضو شورای عالی آموزش و پرورش بر لزوم تحول بنيادين آموزش و پرورش در حيطه هاي آموزش و تربيت معلم ، محتوا و برنامه هاي درسي، فضا و تجهيزات، مديريت و ساختار آموزش و تربيت، ارتباط خانواده و مدرسه و ساير مولفه هاي مؤثر در اين زمينه اشاره و به ضرورت ورود و دخالت رويكردهاي پژوهشي در تصميم گيري و تصميم سازي در تعليم و تربيت در سطوح مختلف تأكيد كردند و افزودند: تحول با زور و اجبار و ارعاب و یا شانس و اقبال حاصل نمي شود. نیاز به اندیشه و همفکری و همراهی دارد.نیازمند صبر و تامل و امري تدريجي و مستمر است. اگر آموزش و پرورش برنامه‌ای هماهنگ و جامع برای تربیت و اجرای تحول نداشته باشد، ديگران براي نوباوگانمان برنامه ريزي مي كنند.
ایشان ؛1- تدوين فلسفه تربيت اسلامي وترسیم ویژگیهای انسان مطلوب مبتنی برآن2- طراحي و برنامه ريزي نظام مطلوب -3- اقدام شجاعانه در اجرا. 4-طراحي محتواي برنامه هاي آموزشي 5-تربيت و به روز كردن مجريان مستعد و لايق را از لوازم تحول دانستند وافزودند: ما در آموزش و پرورش همواره و در هر برهه اي از زمان، نياز به تحول و نو آوری داريم . چون موضوع بحث ما و زمینه کار ما انسانی است که در جهان متغیر و محیط در فرهنگها و ارزشهای گوناگون زندگی می کند و در معرض شرایط تازه و غیر قابل پیش بینی است، بنا براین در بحث تحول در آموزش و پرورش ؛ به جاي دانش آموزي بايد به سمت انسان سازي پيش برويم؛ در تحول منظور نظر نظام جمهوری اسلامی، بايد انسان های فكور ، خلاق،شجاع،خوشخو و اميدوار تربيت شود. اساس تحول در برنامه های تربیتی از خانواده و مدرسه شروع می‌شود، محققين و صاحبنظران بايد به آموزش و پرورش در تدوین و طراحی برنامه و اجرای شجاعانه آن كمك كنند . یکی از مشکلات امروز آموزش و پرورش این است که نمي تواند كساني را تربيت كند كه بتوانند به مخالفان و ارزشهای سراب گونه "نه" بگویند؛ تربيت زماني مطلوب است كه قضاوت صحيح را بین فرزندانمان ايجاد و آنها را به آینده امیدوار و مصمم كند. اگر امروز بخشی از جوانانمان در مسیر دیگری سیر میکنند و در برابر جریانات به سادگی اغفال می ‌شوند ، من مسئول تعليم و تربيت بايد پاسخگو باشم و افزودند: معلم محور تحول است . تا زماني كه معلمي توانمند تربيت نكنيم كه شأن و وجه او دانش آموز را به تحسين و اطاعت واندارد ، تحول اتفاق نمي افتد. بايد براي آموزش هم هزينه كرد و هم وقت گذاشت.

عضوشورای عالی آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفتند : در طراحی و اجرای تحول باید از جوانها بپرسیم ودیدگاه های امروز و نیاز های فردای آنها را در نظر بگيريم. جوان ها امروز کمتر با ما حرف مي زنند ولي در رفتارشان فرياد مي زنند .
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه دادند: در تربیت انسان طراز نظام و مطلوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی،گرچه آموزش و پرورش نقش كليدي و اساسي دارد ولي سنگ بنای آن خانواده است. در فرایند تحول باید براي تعامل و هماهنگی خانواده و سایر نهادها از جمله رسانه ها در منظومه ‌ای هماهنگ و یکپارچه فكر و برنامه ریزی نمود . بايد خانواده ها را به مسووليت سنگينشان آگاه كرد؛ امروزه رسانه ها با مدرسه هماهنگ نیستندو ممکن است در رفتار و شکل گیری ارزشها در فرزندان پارادوكس و تضاد ايجاد كنند.

 

© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.