جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 1692770
بازديدکنندگان امروز : 527
کل بازديدکنندگان : 11634350
بازديدکنندگان آنلاین : 7
زمان بارگزاری صفحه : 0/1570 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > مقالات 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

اخبار > پيشنهادهايي براي آمادگي دانش‌آموزان در جلسه امتحان


  چاپ        ارسال به دوست

پيشنهادهايي براي آمادگي دانش‌آموزان در جلسه امتحان

امتحان براي چيست؟ چه اهدافي دارد؟ چرا بعضي از دانش‌آموزان نسبت به امتحان حساسيت دارند؟ و از آن دچار اضطراب مي‌شوند؟ چگونه‌مي‌توان در دانش‌‌آموزان نگرش مثبت و مطلوبي نسبت به امتحان ايجاد كرد؟ چگونه مي‌توان از نتايج امتحان بهره بيشتري گرفت؟ دانش‌‌آموزان مطالب درسي را در چه سطحي بايد ياد بگيرند؟ اين‌ها سئوالاتي هستند كه معلمان، پدران ومادران گهگاه از خود مي‌پرسند و ذهن خود را به آن‌ها مشغول مي‌دارند. به همين جهت تصميم بر آ ن شد تا توصيه‌هايي كه حاصل تجربه شخصي است براي يادگيري بهتر و آمادگي بيشتر دانش‌آموزان براي امتحان مطرح شود.‌ ‌*‌ اهداف درسي را براي دانش آموزان به طور صريح و روشن مشخص كنيم. ‌‌*در صورت امكان شيوه مناسب مطالعه در هر درسي را به دانش آموزان ارائه دهيم. ‌* در پرسش‌هاي كلاسي نيز بر سطوح مختلف يادگيري تاكيد كنيم. ‌‌* با توجه به هدف و زمان امتحان از شكل‌هاي مختلف آزمون (تستي - تشريحي - پاسخ كوتاه و ...) در جاي خود استفاده كنيم. جلسه امتحان را با كلام زيبا و آرامش‌بخش الهي شروع كنيم. ‌‌* به دانش‌آموزاني كه در مورد ميزان دشواري يا سادگي امتحان سئوال مي‌كنند پاسخ دهيم كه چنانچه درس مورد نظر را مطالعه كرده باشند سئوالات امتحان ساده است. ‌‌* در هر زمان به ويژه هنگام امتحان با دانش ‌آموزان برخورد مناسب و پسنديده‌اي داشته باشيم چون در اين زمان اضطراب بيشتري دارند. ‌* در زمان امتحان تا حد امكان كمتر به پرسش دروس ديگر بپردازيم. ‌* حتي‌الامكان در جلسه امتحان درس مربوط به خود، حضور داشته باشيم و آن را به ديگران واگذار نكنيم.‌ ‌‌*‌ وقت كنيم كه برگه سئوالات با خط خوانا و شيوه مناسبي نوشته شده باشند كه اين امر در پاسخ به سئوالات توسط دانش‌آموزان نقش عمده‌اي دارد. ‌* در موقع نظارت در جلسه امتحان دائماً در حال حركت نباشيم بلكه جايي مناسب را كه نظارتي كامل بر دانش آموزان دارد انتخاب كنيم، گاهگاهي تغيير مكان بدهيم. * در موقعي كه دانش‌آموزان مشغول به پاسخگويي سئوالات هستند بالاي سر يا كنار دانش آموزان قرارنگيريم زيرا مانع تمركز حواس او خواهيم شد. ‌* اگر احساس كرديم دانش‌آموزي در جلسه امتحان دچار اضطراب شده به او نزديك شويم و به وي روحيه دهيم. ‌* اجازه دهيم كه دانش آموزان از همه وقت اختصاص داده شده به امتحان استفاده كنند. حتي اگر اكثر دانش‌آموزان برگه‌هاي خود را تحويل داده باشند. ‌* چنانچه متوجه شويم كه سؤالي براي يك يا دو دانش ‌آموز ابهام دارد، توضيحات لازم را به منظور رفع ابهام براي تمامي دانش آموزان ارائه كنيم. ‌* به دانش آموزان يادآوري كنيم كه پس از پايان پاسخ دادن به سئوال‌ها يك مرتبه كليه جواب‌‌ها را بازخواني كنند تا بدين طريق چنانچه سئوالي را به علت خطاي چشم پاسخ نداده‌اند متوجه شده، پاسخ دهند. ‌* اگر زماني را براي امتحان تعيين كرده‌ايم، در وقت مقرر از هر جهت آمادگي برگزاري آن باشيم.‌ پروين زنگ ملكي‌زاده - آموزگار به نقل از روزنامه اطلاعات ٨/٢/١٣٨٧


١١:٤٦ - دوشنبه ٩ ارديبهشت ١٣٨٧    /    شماره : ٦١٠٦    /    تعداد نمایش : ٥٨٤



خروج




© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.